Dansk

Komma i "Så forstår jeg godt hvad det er du ikke forstår"

07. april 2016 af Tbuch - Niveau: A-niveau

Troede egentlig den var ret nemt - men jo mere jeg pludselig gav mig i kast med den, jo mere umulig synes jeg at den blev

Nogen der er sikke rpå kommasætningen i den? (NB uden start-komma)


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. april 2016 af Studentos

Så forstår jeg godt hvad det er, du ikke forstår. 


Svar #2
07. april 2016 af Tbuch

Så det vil sige at du mener at "Så forstår jeg godt hvad det er" er ledsætning til "du ikke forstår"??


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. april 2016 af Stygotius

Nej, nej, nej.

"(som) du ikke forstår"   er en ledsætning. Det er alle relativsætninger.

Et komma foran den sætning er et startkomma.

"Så forstår jeg godt hvad det er"   er naturligvis en hovedsætning (helsætning)


Svar #4
07. april 2016 af Tbuch

Tak - det hjalp lidt på min forståelse af det

Så der skal slet ikke komma nogen steder i særningen? (stadig i hhold til reglerne uden startkomma)

Men kan man så godt gøre sådan:

Hvad det er, forstår jeg godt du ikke forstår

der er et eller andet som ikke funker, synes jeg


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. april 2016 af Stygotius

1  Nej, det er rigtigt. Den sætning skal så intet komma have.

2  Ja, dit alternative forslag er helt rigtigt fordi der ALTID skal et komma EFTER en bisætning, -hvad enten man bruger startkomma eller ikke.

Det værste i dette er at man på Danmarks Journalist- og Mediehøjskole (hvor danskundervisning nærmest er ikke-eksisterende) fortæller eleverne at de skal bruge startkomma da aviserne og bladene gerne vil have det.


Svar #6
08. april 2016 af Tbuch

Tak for et godt og grundigt svar

Inden jeg fremlagde spørgsmålet for forummet, lavede jeg den fejl at tro at for sætningen:

       Så forstår jeg godt hvad det er du ikke forstår

gjaldt at det understregede var ledsætningen, og det markerede var en underliggende ledsætning i ledsætningen

Dette fordi man kan spørge "hvad forstår jeg godt "og så får man svaret: "hvad det er du ikke forstår"

Så hvorfor hænger det ikke sådan sammen?


Brugbart svar (0)

Svar #7
08. april 2016 af Stygotius

Hmm, tja, du har helt ret; -det understregede er jo, som du selv siger,  to sætninger, vel at mærke to relative ledsætninger. Den sidste "du ikke forstår"er underled til den første "hvad det er ".

Det moderne ord for en bisætning, "ledsætning", er en udmærket betegnelse da den viser hvad en bisætning er, -nemlig et led i en anden sætning.  

I helsætningen "Så forstår jeg godt hvad det er du ikke forstår" er ordene "hvad det er du ikke forstår" et direkte objekt (genstandsled), og "du ikke forstår" er en  relativsætnng der lægger sig adjektivisk til "hvad det er". Relativpronominet er bare udeladt her, hvilket er ganske normalt  -når det ikke er subjekt-  på både dansk og engelsk (men ikke på tysk). Otto Jespersen kalder en sådan sætning for en "contact clause".

Hvis man er i tvivl om hvorvidt en sætning er en ledsætning eller en hovedsætning, kan man altid bruge den såkaldte "ikke-regel". Den fungerer altid og går ud på at der er tale om en ledsætning hvis man kan indsætte et "ikke" foran verballeddet, og en hovedsætning hvis man kan indsætte et "ikke" efter verballedet.

Det gælder nu ikke kun ordet "ikke", men også de andre såkaldte "centraladverbier" (aldrig, måske, nok, sikkkert, evt. m.m.), dvs. korte adverbier der står centralt i sætningen, og som fortæller noget om hele udsagnet.


Svar #8
08. april 2016 af Tbuch

Men er der ikke en betydningsforskel som er direkte meningsforstyrende mellem disse to sætninger

 Så forstår jeg godt hvad det er du ikke forstår

 Så forstår jeg godt du ikke forstår, hvad det er

Øverst har vi en forståelse af hvad det helt nøjagtigt er som den anden ikke forstår

Nedrst har vi en forståelse af, at det er den anden som - om jeg så må sige - ikke evner at forstå det

Eller er det bare mig oppe i mit lille hoved?


Brugbart svar (0)

Svar #9
08. april 2016 af Stygotius

Joo, det er da to forskellige ting som den talende iikke forstår i de to sætninger.

1) jeg forstår hvad du ikke forstår

2) jeg forstår at du ikke forstår hvad det drejer sig om. 

Sætningen  " Så forstår jeg godt hvad det er du ikke forstår"  indeholder det der hedder "sætningskløvning".

Hvad det er, tager lidt tid at forklare, men hvis du er virkeligt interesseret, kan jeg sende dig en redegørelse for det, som jeg har skrevet.


Svar #10
08. april 2016 af Tbuch

Jeg har stor interesse for det efter selv at have skrevet tre sidder - godtnok i noteform, hvor jeg forsøgte at gøre rede for det


Brugbart svar (0)

Svar #11
08. april 2016 af Stygotius

-du har forhåbentligt skrevet tre "sider".

Hvis jeg skal sende noget til dig, må jeg nok have din mailadresse.


Svar #12
08. april 2016 af Tbuch

Ja men jeg sad ned ;-)

[email protected]

Det ville være fornemt, tak


Svar #13
09. april 2016 af Tbuch

Tak for det


Brugbart svar (0)

Svar #14
09. april 2016 af Stygotius

-selv tak. Hvis det er for abstrakt, er du velkommen til at skrive og spørge.


Skriv et svar til: Komma i "Så forstår jeg godt hvad det er du ikke forstår"

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.