Kemi

Vigtigt at vide om salt i vand?

09. april 2016 af annahansen2 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Nogle der kan hjælpe med, hvilke ting, der er vigtigst at vide om salt i vand. 

På forhånd tak. 

Brugbart svar (1)

Svar #1
09. april 2016 af Heptan

Når salt opløses i vand, bliver det spaltet i positive ioner og negative ioner, som adskilles af vandmolekylerne.

Normalt fryser vand ved ca. 0 ºC, men hvis der er salt i vandet, sænkes frysepunktet så vandet kan have temperaturer under 0 ºC. Tilsvarende øges kogepunktet.

Saltvand fordamper i mindre grad end rent vand gør, fordi ionerne holder på vandmolekylerne.

Svar #2
09. april 2016 af annahansen2 (Slettet)

#1 Tak, 

Men jeg kan ikke helt forstå denne formulering: Når salt opløses i vand spaltes det i positive og negative ioner, som adskilles af vandmolekylerne. 

Altså er det fordi, at ioner orienterer sig  ift. ladninger, dvs. de kan fastholde de ladet partikler, når det opløses i vandet, pga. vandets plære sto eller tager jeg fejl i min forståelse? 

Brugbart svar (0)

Svar #3
10. april 2016 af Heptan

Svar #4
11. april 2016 af annahansen2 (Slettet)

Det er virkelig ærgerligt, at vieoen er på engelsk, da jeg har svært ved at forstå det. 

Men er det forkert det jeg har skrevet i #2?

Brugbart svar (0)

Svar #5
11. april 2016 af Heptan

Jeg ved ikke hvad "plære sto" er, men ellers er det nogenlunde rigtigt.

Svar #6
11. april 2016 af annahansen2 (Slettet)

Undskyld, det var en slåfejl, men jeg mener polære stofer 

Brugbart svar (0)

Svar #7
12. april 2016 af Heptan

Hvad er "stofer"?

Svar #8
12. april 2016 af annahansen2 (Slettet)

Et polært stof eller stoffer.

Brugbart svar (1)

Svar #9
12. april 2016 af Heptan

Når salt opløses i vand, bliver det spaltet i positive ioner og negative ioner, som adskilles af vandmolekylerne. Normalt er ionerne arrangeret i et iongitter, men vandmolekylerne trækker de enkelte ioner ud af gitteret, så ionerne adskilles.

Skriv et svar til: Vigtigt at vide om salt i vand?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.