Matematik
2. ordens differentialligning - fuldstændig løsning
Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg kommer videre med denne opgave.
Nogen der kan hjælpe?
Svar #2
25. april 2016 af peter lind
teksten står vanvittig småt, så den er meget svær at læse. Så med noget forbehold:
Jeg går ud fra at det er den generelle løsning, du har problemer med. Du har en 2. ordens differentialligning hvor den homogene ligning er af formen y''(t)+a'y'(t)+b*y(t) = 0, hvor a og b er konstanter.
Du skal opstille og løse den karakteriske ligning x2+*ax+b=0. Hvis rødderne i denne ligning er r1 og r2 bliver den generelle løsning til differentialligningen y = c1*er1*t+c2*er2*t. Dette gælder også hvis rødderne er komplekse. Hvis der er en dobbeltrod r er løsningerne y = c1ert +c2*t*ert
Svar #3
25. april 2016 af Bygningsdesigneren (Slettet)
det er den fuldstændige løsning til den inhomogene 2. ordens differentialligning jeg skal finde. Men jeg er gået lidt i stå og ved ikke rigtigt hvordan jeg skal komme videre
Prøver lige igen med billedet.
Svar #5
25. april 2016 af peter lind
Det er virkelig meget bedre.
Find den første og anden afledede af den gættede partikulære løsning og indsæt dette i differentialligningen. Det giver en ligning til bestemmelse af k.
Den fuldstændige løsning finder du ved at finde løsningerne til den homogene ligning og adderer den til din partikulære løsning. Du kan se i #2, hvordan du finder løsningen til den homogene ligning
NB I den 5. sidste linje har du en fortegnsfejl. Der skal stå +2y' ikke -2y'. Det er sikkert blot en tastefejl
Skriv et svar til: 2. ordens differentialligning - fuldstændig løsning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

eller?