Matematik

Multiple choice opgaver

06. maj 2016 af Amandaolesen123 (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Hej (:

Jeg har svært ved de følgende opgaver, det vil derfor være en stor hjælp for mig, hvis der var en der vil hjælpe mig med dem, og give mig en god forklaring på hvorledes opgaverne løses (der er 2 opgaver vedhæftet).

Opgave 1:

Vvs-manden David opkræver betaling for arbejde udført i private hjem på følgende måde: Kr. 300 for at tage ud til folk, hvilket omfatter maks. 15 minutters arbejde, samt Kr. 75 for en hvilken som helst opgave for hver 15 minutters arbejde efter de første 15 minutter.

David kører ud til Anna Jensen og udfører en time og tyve minutters arbejde. Hans opkrævning bliver dermed:

A:  Kr. 375

B: Kr. 450

C: Kr. 600

D: Kr. 675

E: Kr. 750 

Tak på forhånd (-:

Vedhæftet fil: mat.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. maj 2016 af IPOT (Slettet)

Du ved at han mindst skal have 300kr (da det er det han kræver for at køre ud til folk), hvilket inkluderer 15minutters arbejde. 

Han er der i 1 time og 20 min - det samme som 5kvarter og 5min. 

Det første kvarter var gratis derfor bliver det så til 4kvarter og 5min, som der skal betales ekstra for. 

Da han kræver 75kroner for hver ekstra kvarter, der lægges oven i, bliver det så til 4 * 75 = 300. (De 5min er irrelevante, da han først kræver 75, efter 15minutter.)

Derfor bliver det til 300+300=600kroner.

(Y=300+4x, hvor x er det antal kroner han kræver for hver ekstra kvarters arbejde)


Svar #2
06. maj 2016 af Amandaolesen123 (Slettet)

I følge facit listen er det rigtige svar 675kr. ?


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. maj 2016 af Soeffi

#2

Der står ikke, hvad man gør med tid, som bliver til overs efter, at alle hele kvarter er trukket fra den samlede tid. Normalt regnes med antal påbegyndte kvarter, som her er 6.

Svaret må være C eller D afhængig af om, der regnes med afsluttede eller påbegyndte kvarter.


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. maj 2016 af IPOT (Slettet)

Ja okay, så må det være fordi de ekstra 5 minutter, tæller som et helt kvarter. Derfor bliver det jo 300 + 375 =675 kroner. 


Skriv et svar til: Multiple choice opgaver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.