Matematik

Opgave med funktionstilvækst

09. maj 2016 af Vaksersød (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej.

Jeg har en opgave med funktionstilvækst.

Min funktion er f(x) = 14x3? + 3x og det punkt jeg ønsker at bestemme funktionstilvæksten fra er x0? = 4.

Så har jeg den her formel for at finde delta y: (jeg ved ikke hvordan man laver den her trekant herinde, så jeg skriver bare delta y).

Delta y: f(x0? + h) = f(x?0)

?Jeg finder delta y til at være:

Delta y: f(4+h) = f(4)

?så sætter jeg f(4+h) ind i den oprindelige funktion

?f(4+h) = 14(4+h)3 + 3 (4+h)

Nu ved jeg bare ikke hvordan jeg skal komme videre herfra. Og det er bl.a. fordi jeg ikke ved hvad der sker med 14(4+h)3 ?+ 3(4+h)?. Skal jeg først gange 14 ind i parantesen eller skal jeg tage eksponenten 3 og gange den ind i parantesen først og så derefter gange det med 14.

Jeg ved godt at 3 (4+h) bliver til 12+3h.

Hjælp en eller anden. :)

Brugbart svar (1)

Svar #1
09. maj 2016 af peter lind

Hvad betyder alle de spørgsmåltegn ?

Du kan altså ikke bare gange de 14 eller de 3 ind i parentesen. Du skal først udregne (4+h)3 = (4+h)(4+h)(4+h). Start med at gange to af parenteserne sammen

Brugbart svar (0)

Svar #2
09. maj 2016 af 123434 (Slettet)

Din funktion er f(x)=14x3+3x 

ikke?

Svar #3
10. maj 2016 af Vaksersød (Slettet)

Jo. Det er den. Jeg ved ikke hvorfor den laver alle de spørgsmålstegn, det er ikke noget jeg har gjort. Jeg ved ikke hvordan jeg skal få den til at holde op.

Svar #4

14(4+h)3

Det er denne her lille en, jeg skal have hjælp til at løse. Det er derfra jeg ikke kan komme videre. -.-

Svar #5

I skal bare ignogrere de der spørgsmålstegn, jeg aner ikke, hvorfor den laver dem.

Brugbart svar (0)

Svar #6
10. maj 2016 af peter lind

Udregn først (4+h)(4+h) Du kan enten bruge reglen om kvadratet på en toleddet størrelse (nemmest) eller du kan gange ind i parentesen

Skriv et svar til: Opgave med funktionstilvækst

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.