Kemi

Kemi b eksamen.HJÆLP!! smertestillende midler.

16. maj 2016 af blomstenblomme (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg er igang med at besvare mine spørgmsål til min mundtlig kemi eksamen, og er gået i stå ved smertestillende midler. Kan ikke finde så meget i mine bøger og har virkelig brug for hjælp.

spørgsmålet lyder: Med udgangspunkt i salicylsyre skal du vise eksempler på forskellige kemiske forbindelser, der har smertestillende virkning. Du skal nævne nogle relevante reaktionstyper og navngive molekylernes forskellige funktionelle grupper.

under besvarelse skal jeg komme ind på ordene : 

Acetylsalicylsyre. Salicylsyre. Eddikesyreanhydrid. Identifikation af salicylsyre. Esterbinding. Kemisk ligevægt. Kompleks. Syrers styrke. Svag syre. Carboxylsyre. Begrebet pH og beregning af pH i opløsninger. Kondensationsreaktioner. Fordelingsligevægt.

Har bare brug for et sted hvor jeg kan starte.

Mange tak på forhånd:))


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. maj 2016 af Heptan

Acetylsalicylsyre er et smertestillende stof som kan fremstilles ud fra salicylsyre og eddikesyreanhydrid. Prøv at skrive reaktionsskemaet der viser dannelsen af acetylsalicylsyre. Forklar hvorfor reaktionen er en kondensationsreaktion.

Hvad er definitionen af pH, og hvilken formel skal man bruge til beregning af pH i opløsninger af svage syrer?


Skriv et svar til: Kemi b eksamen.HJÆLP!! smertestillende midler.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.