Matematik

Er det muligt at få 12 med 2 fejl?

06. juni 2016 af sjls - Niveau: C-niveau

Hej. Jeg har for nylig været til årsprøve i mat c>b, hvor der var 20 spørgsmål i alt i prøven. Jeg har efterfølgende lagt mærke til to dumfejl, jeg har lavet, da jeg helt har glemt en af opgaverne og lavet en mindre regnefejl i en anden. Det, jeg gerne vil vide er, om det - på trods af 2 fejl - hvor den ene opgave slet ikke blev lavet, og den anden opgave blev lavet (bare med en fortegnsfejl), kan lade sig gøre at få 12 til prøven?
Jeg går ud fra, at maks. antal point må være 200, eftersom det er 10 point pr. spørgsmål, så hvis jeg har én opgave, som jeg har glemt at lave, vil den vel tælle for 10 point, men den anden opgave, som jeg har lavet, men kommet til at regne med 3x i stedet for -3x, som har gjort mit svar forkert - vil den give mig point, eller vil den sørge for, at jeg kommer ned på 180, eftersom den er forkert?
Jeg ved godt, det nok er min lærer, der afgør det i sidste ende, men det kunne jo være, nogen af jer havde en idé :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. juni 2016 af Moderatoren

Ja, det er det. 

Se eksempel her:

Karakter -3 00 02 4 7 10 12 Point 0-12 10-52 50-62 60-86 84-116 114-138 138-150

Og læs mere her "Sådan får du karakteren 12"

Brugbart svar (0)

Svar #2
06. juni 2016 af nera (Slettet)

Det er meget muligt at få 12, selvom du har lavet 2 fejl. Mener desuden, at tre fejl også kan give 12 :-).

PS. Hvis din metode i opgaven er korrekt. bør du stadig få point for den.

Svar #3
06. juni 2016 af sjls

#1 Det skal lige siges, at det er en årsprøve på STX, så jeg tror ikke pointtallet er helt det samme, da maks. point er 200 i min prøve.

#2 Altså den ene opgave har jeg fuldstændig overset, så den giver vel 0 point. Men den anden opgave gik ud på, at man skulle løse en ligning, hvilket jeg gjorde, men jeg kom til at skrive 3x i stedet for -3x, hvilket gjorde at mit svar blev forkert pga. fortegnet. Jeg fik det til 10, når det skulle have været -2 (altså ret langt fra hinanden bare pga. en fortegnsfejl). Jeg ved, at metoden, jeg har gjort det på, er rigtig, men jeg ved ikke, om det stadig giver point, da jeg "kom til" at ændre fortegnet for et af leddene i mellemregningerne.
Det irriterer mig bare, da jeg ved, jeg uden problemer sagtens kan løse de to opgaver, og at jeg afleverede før tid og (synes jeg selv) kiggede det igennem mange gange. At jeg så alligevel misser et spørgsmål og et fortegn, det er da en smule irriterende.

Men jeg må vel bare håbe på det bedste, og så hvis det ikke går, så er det da heldigvis bare en årsprøve ;)

P.S. Eftersom det er en årsprøve, er min lærer så egentlig ikke forpligtet til at give karakterer efter relativitetsprincippet? Altså at 10% af de beståede skal have 12 osv.? Fordi så tror jeg, der er lidt større chance for, at jeg får det i hvert fald, da de fleste andre fra min klasse synes prøven var meget svær.

Brugbart svar (0)

Svar #4

Don't worry about it. Det skal nok gå. Hvis metoden som sagt er rigtig, så får du højst sandsynligt point for opgaven. Her bør du tænke over det faktum, at man nok ikke for 10 point udelukkende grundet et rigtigt svar. Metoden bør vises og idet at du har gjort det, så har du nok fået point for opgaven.

Vedr. det sidste, så tror jeg ikke, at din lærer følger det princip. Hvis alle får 4 i prøven, vælger han ikke blot et par som per automatik får 12. Men du skal nok klare det godt! :-)

Svar #5
06. juni 2016 af sjls

Tak for svarene nera :)

Ved du, hvad det maksimale antal point, man kan få for et forkert svar, er? 

Brugbart svar (0)

Svar #6
06. juni 2016 af peter lind

Det vil ikke betyde meget med en simpel fortegnsfejl. Det er værre med den manglende opgave. Det kommer her også an på hvor stor og vanskelig opgaven er. Hvis du kun er en interne opgave tæller den kun indirekte med i dine årskarakterer. Din lærer skal også tage hensyn til sit kendskab til dig fra det daglige arbejde

Svar #7
06. juni 2016 af sjls

#6 Altså den manglende opgave var nok en af de nemmeste (hvis ikke den nemmeste) af alle opgaverne, og jeg ville kunne løse den i hovedet på mindre end et minut, hvis jeg lavede den nu. Den gik bare ud på at løse ligningen for en bestemt x- og y-værdi for funktionen f(x)=3x+3. Så jeg håber bare, den ikke tæller for så meget, da den jo ikke kræver så meget forklaring. Men alle spørgsmål vægtes vel ens, eller? For jeg har lavet nogle meget grundige forklaringer på nogle af de andre (sværere) opgaver...

Tror du da, hvis min lærer ved fra timerne, at jeg sagtens kan lave en sådan opgave, at det vil trække op i bedømmelsen? Eller at han vil se fuldstændig objektivt på opgavebesvarelsen uden tanke om mine forrige afleveringer eller andet? :)

Brugbart svar (0)

Svar #8

Beskrivelsen af opgaven lyder som den tæller meget lidt.

Din lærer må ikke ensidig holde sig til årsprøven. Spørgsmålet er så hvor godt han ellers kender dig.

Svar #9
06. juni 2016 af sjls

#8 Altså nu har vi fået årskarakterer, så tænkte mere på selve bedømmelsen af årsprøven, altså om han også bedømmer ud fra, hvad han ved, jeg kan fra timerne og afleveringerne, eftersom jeg har undladt at svare på et af de nemmeste spørgsmål i opgaven, tænker jeg, han måske godt kan regne ud, der er sket en fejl.

Brugbart svar (0)

Svar #10
06. juni 2016 af 123434 (Slettet)

Det afhænger altså også af hvor store fejlene er 

Brugbart svar (0)

Svar #11

#9 nej. Årsprøven er en selvstændig bedømmelse

Svar #12
06. juni 2016 af sjls

Nå okay, så har min lærers vurdering af mine evner vel desværre ikke indflydelse på den manglende opgave i årsprøven?

Brugbart svar (0)

Svar #13

Nej

Brugbart svar (0)

Svar #14

Selvfølgelig ikke. Opgavebesvarelsen er udelukkende vurderet på det der står. Du tænker måske på standpunktskarakterer.

Svar #15
06. juni 2016 af sjls

Det er jeg godt klar over, jeg tror vi kom til at misforstå hinanden lidt. Det, jeg egentlig mente, var bare, om det kan betyde noget, hvis man har glemt at regne en opgave i årsprøven, hvis læreren ved, at man sagtens kan finde ud af opgaven. Men det er vist nok gået op for mig nu, at det ikke betyder noget, da vurderingen af årsprøven intet har at gøre med min lærers vurdering af mine evner.

Men jeg takker alle for svar, jeg må vel bare håbe på, at det ikke har trukket for meget ned, og ellers er det jo bare en årsprøve, så må jeg bare gøre det bedre næste år :)

Brugbart svar (0)

Svar #16
07. juni 2016 af nera (Slettet)

Helt fint :-)

Skriv et svar til: Er det muligt at få 12 med 2 fejl?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.