Kemi

hvordan dannes ioner og ionforbindelser?

07. juni 2016 af snylt (Slettet) - Niveau: C-niveau

hey 

hvordan dannes ioner og ionforbindelser?

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. juni 2016 af umolich

Ioner dannes ved opløsning af salte i vand, f.eks. køkkensalt:

NaCl --> Na+ + Cl-    (letopløseligt)

Omvendt dannes ionforbindelser når der er tilsat så meget af et stof at vandet ikke længere "har plads" til at opløse det, eller f.eks. hvis man fordamper vandet. Det kan også ske hvis man blander to letopløselige salte, hvoraf krydskombinationen giver et tungtopløseligt salt:

AgNO3 --> Ag+ + NO3-  (letopløseligt)

Ag+ + Cl- --> AgCl(s)   (tungtopløseligt)

Svar #2
08. juni 2016 af snylt (Slettet)

dannes ioner ikke ved at afgive eller optage ioner således de kan opfylde oktetreglen?

Brugbart svar (0)

Svar #3
08. juni 2016 af umolich

Jo det er helt rigtigt, i den reaktion jeg skrev først afgiver natrium en elektron til chlor således at de begge får opfyldt deres oktetregel :-)

Svar #4
08. juni 2016 af snylt (Slettet)

er det så mest korrekt at sige det jeg sagde?

skal nemlig til eksamen i kemi c og overskriften for det spørgsmål jeg har stillet hedder "fældningsreaktioner - ioner og ionforbindelser" og eftersom det du nævnte er noget med tung og letopløseligt, er det måske smart at give det som eksempel? 

og kan du uddybe det med, hvordan ionforbindelser (salte) bliver dannet?

Brugbart svar (0)

Svar #5
08. juni 2016 af umolich

Begge ting er korrekte, jeg beskrev bare hvad der sker i praksis og du beskrev det mere teoretisk :-)

Jeg synes det er godt at nævne ja. 

Det er jo netop det vi har snakket om - bare omvendt. I stedet for at et stof går i opløsning og der sker en elektronoverførsel således at oktetreglen bliver opfyldt, finder ionerne nu sammen og danner et iongitter: ionforbindelsen er dannet.

Skriv et svar til: hvordan dannes ioner og ionforbindelser?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.