Biologi

Hjælp til spørgsmål om celler i Biologi C

08. juni 2016 af annsofie20 (Slettet) - Niveau: C-niveau

1. En redegørelse for de vigtigsye organellers funktion i en plantecelle. Kom herunder ind på fotosyntese, respiration, energiomdannelse og transport over cellemembraner?

2. En redegørelse for hvilke stoffer cellen skal have tilført for at kunne vokse og formere sig?

3. En redegørelse for hvilke forskelle der er på mitose og meiose, samt en diskussion af, hvilke fejl der kan opstå ved en celledeling og hvilke konsekvenser fejl kan medføre?

4. En forklaring på sammenhængen mellem kromosomer, gener og oganismens funktion?

5. En redegørelse for de forskellige typer celledelinger, der finder sted hos et menneske, herunder antallet af kromosomer i en sædcelle og i en befrugtet ægcelle?

6. En forklaring på hvordan en sædcelles befrugtning af en ægcelle kan frembringe et foster med en helt ny kombination af gener?

7. En diskussion af hvilke fejl der kan opstå i en celledeling, samt betydningen af usædvanlige kromosomantal i en menneskecelle?

Er der nogen der kan hjælpe mig, med disse spørgsmål? :) 

TAK på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. juni 2016 af Moderatoren

Ja, det er der.

Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i forvejen er bekendt med. Dette illustrerer også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.


Svar #2
08. juni 2016 af annsofie20 (Slettet)

Hej Jeppe. Jamen jeg ved ikke rigtig så meget om det. Det er svære spørgsmål, det er derfor jeg søger hjælp.


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. juni 2016 af JulieW99

Spørgsmålene er ikke svære, hvis du har fulgt med i biologi i løbet af året. De er temmeligt basale - i hvert fald den første. Det burde du kunne på rygraden. Men beskriv specifikt hvad det er der svært ved det, og kom med dit eget bud.

- - -

Vh Julie


Svar #4
08. juni 2016 af annsofie20 (Slettet)

Fx kan jeg ikke finde ud af at komme ind på fotosyntese, respiration, energidannelse og transport over cellemembran? Og jeg kan ikke finde hvilke stoffer cellen skal have tilført for at kunne vokse og formere sig? Spørgsmål 3 er jeg også itvivl om. Sammenhængen mellem kromosomer, gener og organismens funktion. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. juni 2016 af JulieW99

Du kan ikke komme ind på fotosyntese? Det bør du vide foregår i ALLE planteceller i deres grønkorn. Det lærer du allerede i 7. klasse. Så simple ting burde du simpelthen kunne. Du bør også vide at respiration er den modsatte proces af fotosyntesen. De to ting er fuldkommen basal viden.

Cellen skal selvfølgelig bruge både energi og vand, for at kunne vokse og formere sig. Energi danner den af glukose ved respiration (så vidt jeg husker)

- - -

Vh Julie


Svar #6
08. juni 2016 af annsofie20 (Slettet)

Tak, jeg kigger på det. Kan bare intet finde i bogen.


Brugbart svar (0)

Svar #7
08. juni 2016 af JulieW99

Hvilken bog bruger du? Du kan desuden finde utroligt meget om disse ting på internettet.

- - -

Vh Julie


Svar #8
08. juni 2016 af annsofie20 (Slettet)

Biologi til tiden

Brugbart svar (0)

Svar #9
08. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Prøv at skrive dine egne bud ind og så vil jeg gerne prøve at hjælpe dig. 


Brugbart svar (0)

Svar #10
08. juni 2016 af JulieW99

Der skulle gerne stå en pokkers masse om alt sammen.

- - -

Vh Julie


Skriv et svar til: Hjælp til spørgsmål om celler i Biologi C

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.