Fysik

Thevenin ækvivalent af indre modstande fra kilder/måleudstyr

14. juni 2016 af cykelsmeden (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej 
Jeg sidder og bøvler med noget eksamensforberedelse. 
Jeg har lavet et forsøg på en celle som ikke gik som planlagt (Vi har fået nyttevirkninger på over 100% ved afladning)

Derfor vil jeg forklare fejlkilder ved at lave en thevenin ækvivalent af forsøget. Jeg er dog i tvivl om dette overhovedet er muligt. Min tanke er at erstatte måleudstyr med dets indre modstand, og se batteriet som en load (for opladning) eller kilde (for afladning). På denne måde er tanken at jeg samler alle mine indre modstande (fra batteri, spændingskilde og voltmeter) til én thevenin modstand. 

Vh Jonas


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juni 2016 af peter lind

Et thevenin ækvivalent forudsætter at du har et lineært netværk med en indgang og udgang. Det kan jeg ikke vide om du har.


Svar #2
14. juni 2016 af cykelsmeden (Slettet)

#1

Et thevenin ækvivalent forudsætter at du har et lineært netværk med en indgang og udgang. Det kan jeg ikke vide om du har.

Jeg har prøvet at tegne kredsløbet. Jeg ville høre om det gav nogen som helst mening, det jeg har gang i :) Jeg har tegnet modstande for kilde, voltmeter og cellens indre modstand. Kilden og cellen har en indre modstand på hhv. 8 og 200 mΩ hvor voltmeterets er 1MΩ


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. juni 2016 af peter lind

Du har jo et lukket kredsløb, og der er der ingen grund til at bruge Thevenins teorem. Hvordan finder du, hvor meget energi, der er puttet ind i cellen, og hvordan finder du, hvor meget energi du for igen ved afladningen ?  og hvordan aflader du ?


Svar #4
14. juni 2016 af cykelsmeden (Slettet)

Okay tak skal du have!

Jeg har tegnet kredsløbet for afladning. Der smider jeg blot en modstand på, hvori cellen afsætter effekt. Jeg har sammenlignet antallet af coulomb jeg har påført med antal afladt, hvor jeg har defineret start og slut punkt som den samme spænding over cellen. (antal coulomb finder jeg med integrale af strøm som funktion af tid)


Brugbart svar (1)

Svar #5
14. juni 2016 af peter lind

Der er noget du har misforstået. Ladningen der kommer ind i cellen og ladningen, der kommer ud af cellen skal være den samme. Energitabet i sådan et kredsløb skyldes, at noget energi bliver omdannet til varme i modstandene. Dette sker principielt både ved opladning og afladning


Svar #6
14. juni 2016 af cykelsmeden (Slettet)

Tak for svar igen!

Jeg har sammenlignet forholdet af ladninger for opladning med afladning altså coulombs effektivitet og har fået effektiviteter på over 100%. Jeg er i tvivl om hvorvidt det er en målefejl i udstyret eller om det kan skyldes netop varmetab i modstande


Brugbart svar (1)

Svar #7
14. juni 2016 af peter lind

Det er altså varmetabet, der giver et effektivitetstab, så det kan ikke forklare hvorfor du får mere end 100% effektivitet. Hvis du ser på ladning er der ikke tale om noget tab. Ladningen er bevaret. Principielt laver du en fejl ved at se på ladningen.


Svar #8
14. juni 2016 af cykelsmeden (Slettet)

okay nu dæmrer det! En til ting dog, sådan som jeg har placeret mit voltmeter, ved opladning, burde min spænding over spændingskilden ikke være lig den over cellen? grunden til jeg spørger er at spændingskilden var 'låst' til 3.6 volt men voltmeteret viste maks 3.4V. Jeg kan ikke helt forstå hvordan de 2 apparater ikke viser samme spænding da det teknisk set er den samme jeg måler over. Det er en litium-ion celle, hvis dette er til nogen nytte.


Brugbart svar (1)

Svar #9
14. juni 2016 af peter lind

Den spændningsforskel du måler med voltmeteret er polkspændningen. Det du kalder spændningskilden er låst til 3,6 volt er formodentlig den elektromotoriske kraft altså polspændningen ved ingen strøm. Hvis det er rigtigt skal den målte spændning være mindre end de 3,6 volt idet der sker et spændningsfald over den indre modstand


Skriv et svar til: Thevenin ækvivalent af indre modstande fra kilder/måleudstyr

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.