Matematik

delprøve i matematik

16. juni 2016 af johnjohans (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej allesammen, jeg står her med et spørgsmål som jeg bare ikke kan besvarer, håber i kan hjælpe:)

her er opgaven:

En kvinde har gennem en periode i forbindelse med sine løbeture noteret sammenhørende værdier af den gennemsnitlige løbetid pr. km og sin vægt imiddelbart før løbeturen.

resultaterne fremgår af tabellen nedenfor.

vægt (kg) 73,0 71,6 70,0 68,2 67,2 66,2

gennemsnitlig løbetid pr. km (minutter) 5,62 5,48 5,33 5,16 5,05 4,97

i en model kan sammenhængen beskrives ved y=a*x+b, hvor x er vægten (målt i kg) og y er den gennemsnitlige løbetid pr. km (målt i minutter).

a) benyt tabellens data til at bestemme tallene a og b

b) forklar betydningen af a, og benyt modellen til at bestemme kvindens gennemsnitlige løbetid pr. km, hvis hun vejer 65 kg umiddelbart før løbet

c) benyt modellen til at bestemme den vægt, kvinden skal have umiddelbart før løbet for at kunne forvente en gennemsnitlig løbetid pr. km på 4,5 minutter.

håber i kan hjælpe:)


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Lav lineær regressiom på dine data evt. ved brug af GeoGebra, WordMat, Nspire eller Logger Pro. Du får herved værdierne for konstanterne a og b. Prøv at give dit eget bud på, hvad a betyder, når du finder tallet. Du kan bestemme kvindens gennemsnitlige løbetid, og den vægt kvinden skal have for en gennemsnitlig løbetid på 4,5 min pr. km ved at indsætte i din model. Prøv at tænk over hvor du skal indsætte dine oplysninger. 


Svar #2
16. juni 2016 af johnjohans (Slettet)

ok, nu har jeg lavet en linær regression som du sagde men kan stadig ikke finde tallene a og b o.o

kan du forklarer så jeg forstår det også:)

jeg er indvandrer, skal have det en lille smule skåret ud i pap:/


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. juni 2016 af Skaljeglavedinelektier

Prøv at lægge et billede op af den "kasse" der fremkommer, når du laver regression. I hvilket program laver du regression i?


Svar #4
16. juni 2016 af johnjohans (Slettet)

nspire, men jeg vil bare gerne vide helt præcist hvordan jeg finder a og b

for hvis jeg finder dem så er resten af opgaven nem nok at løse:)


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. juni 2016 af PeterValberg

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Vedhæftet fil:reg.png

Skriv et svar til: delprøve i matematik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.