Matematik
Hjælp til matematik
Hej alle jer matematik genier er der nogen der kan hjælpe mig med disse opgaver her er virkelig lost? :)
Tak på forhånd
Svar #1
03. september 2016 af JohnnyB2 (Slettet)
Jeg kan godt hjælpe, kan du evt. kontakte mig på Facebook under navnet: Navid Shaterabadi
Svar #2
03. september 2016 af PeterValberg
Opret et indlæg (ét for hver "ting", du gerne vil have hjælp til) her på portalen
i henhold til betingelserne for brugen af denne portal [ BETINGELSER ]
Giv dit indlæg en sigende titel.
På den måde er der større sandsynlighed for, at lektiehjælperne kan finde dit spørgsmål.Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i forvejen er bekendt med. Dette illustrerer også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.
Svar #5
03. september 2016 af sjls
Opgave 1
Du kan enten gange (x-5) med (x+3) ved at gange hvert led og herefter isolere x. Eller du kan bare bruge nulreglen, der siger at for at et produkt skal give 0, skal mindst én af faktorerne være 0. Det kan kun lade sig gøre, hvis x i dette tilfælde enten er 5 eller -3.
Opgave 2
Tallet c betegner jo skæringen med y-aksen, så det skal du aflæse på figuren. For at finde ud af hvilken figur, der hører til funktionen f, kan du blot finde f'(x) for at se, hvad hældningen på tangenten skal være ved skæringen med y-aksen og herefter kigge på figurerne og se, hvilken figur der har den rigtige hældning ved skæringen med y-aksen.
Opgave 3
Brug tretrinsreglen eller/og husk på, at hvis

Opgave 4
a) Du skal finde ud af, hvornår funktionsværdierne er 0 i f(x) og g(x). Det kan du enten gøre ved at solve i CAS eller ved at aflæse på en graf.
b)
Samme princip som i opgave 3.
Svar #6
2) I forskriften for en parabel er konstanten c y-koordinaten for
grafens skæringspunkt med y-aksen.
Desunden gælder at koefficienten b er lig med hældningskoefficienten
for tangenten til grafen for parablen i punktet (0,c)...
derfor må den blå parabel være grafen for f
Svar #7
3) bruge den generalle regel på hver led i forskriften:

bemærk at:

hvor k er en konstant
Forskriften for den afledede funktion bliver således:

Svar #9
04. september 2016 af Ceciliesofiejohannsen16 (Slettet)
Har fundet ud af opgave 2 men ikke de andre da jeg ikke ved hvordan jeg skal starte?
Skriv et svar til: Hjælp til matematik
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

og