Kemi

Spørgsmål til fældningsreaktion

06. september 2016 af hejmeddigvenner (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej alle, 

Jeg har ét spg. i forbindelse med denne fældningsreaktion mellem ionerne: Ag+(aq) NO3-(aq) Na+(aq) S2-(aq)
Jeg ved i denne forbindelse, at Agsamt S2- er en tungopløslige kombi. Dog forstår jeg ikke næste step, hvor følgende fældningsreaktion udfældes: 

2Ag+(aq)+S2-(aq) --> Ag2S (s)

Jeg er med så langt, at jeg ved, at der tilføjes 2 Ag, da sulfid er 2-, men hvorfor står der så 2 efter Ag på højre side af pilen? Burde det ikke være 'afstemt'? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. september 2016 af rasgd

2Ag^+ skal gå sammen med 1S^2^-, før produktets samlede ladning er 0, som den skal være, når produktet er på tilstandsformen (s). Derfor Ag_2S.


Svar #2
06. september 2016 af hejmeddigvenner (Slettet)

#1

2Ag^+ skal gå sammen med 1S^2^-, før den samlede ladning er 0, som den skal være, når produktet er på tilstandsformen (s). Derfor Ag_2S.

Kan du evt forklare det på en anden måde? Jeg forstår det ikke rigtigt :) 


Brugbart svar (1)

Svar #3
06. september 2016 af Skaljeglavedinelektier

Et salt er et neutralt molekyle med en samlet ladning på 0. 

Ag+ har en positiv ladning.

S2- har en negativ ladning. 

Som du kan se, har Ag kun 1 plus, mens S har 2 minusser.

Hvis du sætter de to sammen, altså Ag+ og S2-, får du, at plusset fra Ag går ud med det ene minus fra S. Det giver en samlet ladning for det "molekyle" på -1. Det er altså ikke et salt, da den samlede ladning for et salt skal være 0. 

Hvis man derimod tager 2 Ag+, så har man jo netop 2 plusser, som kan gå ud med de to minusser fra S. Man skriver 2 tallet bag Ag for at vise, at det netop er Ag, man har to af. 


Skriv et svar til: Spørgsmål til fældningsreaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.