Fysik

Forklar, hvorfor den skrå side virker som et spejl for lys, der falder lodret ned herpå.

07. september 2016 af Egofaciens (Slettet) - Niveau: B-niveau

Har følgende opgave, men er ret meget på bar bund.. Håber nogen måske - meget pædagogisk - kan forklare hvordan jeg skal gribe opgaven an?

Figuren viser et glasprisme. Brydningsindeks for glasset er  n_glas= 1,6] . Forklar, hvorfor den skrå side virker som et spejl for lys, der falder lodret ned herpå.

På figuren ses en retvinkel trekant med en anden vinkel på 45 grader.

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. september 2016 af mathon

Grænsevinklen for fuldstændig tilbagekastning g

\sin\left (g \right )=\frac{1}{1{,}6}

g=38{,}7^\circ

Er den indfalden lysstråles vinkel større end g, er der fuldstændig tilbagekastning.

Brugbart svar (0)

Svar #2
07. september 2016 af Eksperimentalfysikeren

Jeg formoder, at prismets ene side er vandret, den anden side er lodret og den tredie side danner de 45 grader med vandret. Desuden antager jeg, at den skrå side vender nedad. I så fald vil lys, der kommer oleret ned ramme den første side med indfaldsvinkel0, hvorfor den ikk brydes. Den vil derfor, når den rammer den skrå side ramme med en indfaldsvinkel på 45 grader. Hvis lyset går gennem den skrå side vil det brydes således at:

nisin(i) = nbsin(b),

hvor i er indfaldsvinklen, b er brydningsvinklen, ni er brydningsindex for glasset og nb er brydningsindex for luften. Den sidste kan vi antage er 1. Indsæt nu de kendte størrelser og prøv at finde b.

Skriv et svar til: Forklar, hvorfor den skrå side virker som et spejl for lys, der falder lodret ned herpå.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.