Matematik

Opgaver

08. september 2016 af Sarah45 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle, jeg kan ikke forstå de her opgaver, er det muligt I kan forklare mig dem, og hvilke formler man skal anvende?

Jeg kan ikke forstå dem, så hvis der muligt at få en forklaring på, hvordan det skal udregnes, vil det være rart!

Tak på forhånd!

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. september 2016 af Soeffi


Svar #2
08. september 2016 af Sarah45 (Slettet)

#1

Ved, hvilke formler, eller, hvordan denne opgave skal løses?


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. september 2016 af Moderatoren

Opret ikke to indlæg om samme emne (Stil nytilkomne spørgsmål i samme indlæg som du startede debatten i).


Svar #4
08. september 2016 af Sarah45 (Slettet)

#3

Opret ikke to indlæg om samme emne (Stil nytilkomne spørgsmål i samme indlæg som du startede debatten i).

Jamen, har søgt efter hjælp i 3 timer! Jeg har ikke været i stand til at få noget hjælp! Er der mulighed for at få noget hjælp, fordi det haster?


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. september 2016 af Moderatoren

Du bliver nødt til at være tålmodig. Lektiehjælperne vil hjælpe dig når de har tid :) 


Svar #6
08. september 2016 af Sarah45 (Slettet)

Det er ikke nogle undskyldning, når man har søgt hjælp i 4 timer! Og jeg er sikker på mange har set min tråd, men bare ikke gad!


Brugbart svar (0)

Svar #7
08. september 2016 af StoreNord

Du blir nødt til at stole på, at trekant cde er en retvinklet ligebenet trekant.

Kateterne ce og de er lige lange og de er 1,80 meter.

Du kan også se på tegningen, at ac er dobbelt så lang som ce; altså 2 gange 1,80 meter.

I spørgsmål c spørges der om længden på spæret. Den er så ialt 3 gange 1,80 meter.

I spørgsmål d spørges der om andre længder. Stangen ad er hypotenuse i en retvinklet trekant, og kan beregnes med Pythagoras. Stangen cd er også hypotenuse i en retvinklet trekant. Så mangler vi stangen bc; men den må vente lidt.

I spørgsmål e spørges der om vinkler. Tangens til vinkel a er  \frac{h}{3h}=\frac{1}{3} og så er vinkel a=18,43 grader. Det er vinkel bca også da trekanten er ligesidet.

Cosinus til vinkel a er højden fra b divideret med det halve af ac. Så\cos 18,43=\frac{h_{b}}{\frac{1,80}{2}}\Leftrightarrow h_{b}=\cos 18,43\cdot 0,9 Og så kan du endelig finde bc med Pythagoras.

Resten af vinklerne kan du nok finde selv finde. Held og lykke.  :)


Svar #8
09. september 2016 af Sarah45 (Slettet)

#7

Du blir nødt til at stole på, at trekant cde er en retvinklet ligebenet trekant.

Kateterne ce og de er lige lange og de er 1,80 meter.

Du kan også se på tegningen, at ac er dobbelt så lang som ce; altså 2 gange 1,80 meter.

I spørgsmål c spørges der om længden på spæret. Den er så ialt 3 gange 1,80 meter.

I spørgsmål d spørges der om andre længder. Stangen ad er hypotenuse i en retvinklet trekant, og kan beregnes med Pythagoras. Stangen cd er også hypotenuse i en retvinklet trekant. Så mangler vi stangen bc; men den må vente lidt.

I spørgsmål e spørges der om vinkler. Tangens til vinkel a er  \frac{h}{3h}=\frac{1}{3} og så er vinkel a=18,43 grader. Det er vinkel bca også da trekanten er ligesidet.

Cosinus til vinkel a er højden fra b divideret med det halve af ac. Så\cos 18,43=\frac{h_{b}}{\frac{1,80}{2}}\Leftrightarrow h_{b}=\cos 18,43\cdot 0,9 Og så kan du endelig finde bc med Pythagoras.

Resten af vinklerne kan du nok finde selv finde. Held og lykke.  :)

Tusind tak, StoreNord! Det var til rigtig stor hjælp! :)


Svar #9
09. september 2016 af Sarah45 (Slettet)

#8
#7

Du blir nødt til at stole på, at trekant cde er en retvinklet ligebenet trekant.

Kateterne ce og de er lige lange og de er 1,80 meter.

Du kan også se på tegningen, at ac er dobbelt så lang som ce; altså 2 gange 1,80 meter.

I spørgsmål c spørges der om længden på spæret. Den er så ialt 3 gange 1,80 meter.

I spørgsmål d spørges der om andre længder. Stangen ad er hypotenuse i en retvinklet trekant, og kan beregnes med Pythagoras. Stangen cd er også hypotenuse i en retvinklet trekant. Så mangler vi stangen bc; men den må vente lidt.

I spørgsmål e spørges der om vinkler. Tangens til vinkel a er  \frac{h}{3h}=\frac{1}{3} og så er vinkel a=18,43 grader. Det er vinkel bca også da trekanten er ligesidet.

Cosinus til vinkel a er højden fra b divideret med det halve af ac. Så\cos 18,43=\frac{h_{b}}{\frac{1,80}{2}}\Leftrightarrow h_{b}=\cos 18,43\cdot 0,9 Og så kan du endelig finde bc med Pythagoras.

Resten af vinklerne kan du nok finde selv finde. Held og lykke.  :)

Tusind tak, StoreNord! Det var til rigtig stor hjælp! :)

Men det betyder såvel, at jeg først skal finde vinklerne, inden jeg kan bestemme længden I og bestemme længden af alle spærene?


Svar #10
09. september 2016 af Sarah45 (Slettet)

Men det betyder såvel at ad= sqrt(16.587^2+18.43^2=c^2??


Svar #11
09. september 2016 af Sarah45 (Slettet)

ac= sqrt(16.587^2+3.6^2)??


Brugbart svar (0)

Svar #12
09. september 2016 af Soeffi

#0. Der ser ud til at mangle oplysninger. Opgaven starter med del-spørgsmål c)! Hvad med del-spørgsmålene a) og b)?


Svar #13
09. september 2016 af Sarah45 (Slettet)

Det sætter jeg ind her

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Svar #14
09. september 2016 af Sarah45 (Slettet)

Og denne

Vedhæftet fil:Udklip 2.PNG

Svar #15
09. september 2016 af Sarah45 (Slettet)

Hvilket er fra denne opgave:

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #16
09. september 2016 af StoreNord

#8

Du skal følge den rækkefølge, som jeg har beskrevet. De fleste af stængerne findes i c-delen af min løsning. Kun stangen bc må vente til i d-delen, hvor man først finder nogle vinkler.

Alle vinkler findes først i d-delen.

Som sagt skal du følge min beskrivelse i #7 linje for linje.


Brugbart svar (0)

Svar #17
09. september 2016 af StoreNord

#10 og #11

Det er nogle gevaldigt store tal du har i dine beregninger. Du bør lave en nogenlunde tegning af spæret på papir og så skrive mål på efterhånden som du finder dem.

Højden er kun 1,80 meter og længden er 3 gange 1,80 =  5,40 meter.

Tænk også på at ae kun er een stang, og dèt er ad også.

Du bør vide at Pythagoras kun må bruges på en retvinket trekant!


Brugbart svar (0)

Svar #18
09. september 2016 af StoreNord

Du har brugt 18,43 som en længde.  Vinkel a er 18,43 grader.

Matematik er ikke kun tal, men også enheder.


Skriv et svar til: Opgaver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.