Matematik

Hvorfor skal B i potens funktioner være større end 0?

11. september 2016 af maria97p (Slettet) - Niveau: B-niveau

Ja? Hvorfor skal B i en potensfunktion være større end 0?


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. september 2016 af mathon

               y=b\cdot x^a       b kan udmærket være negativ,

men dette bruges aldrig/yderst sjældent i anvendt matematik.


Svar #2
11. september 2016 af maria97p (Slettet)

hvorfor siger man så at b altid skal være positivt?


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. september 2016 af Eksperimentalfysikeren

Det forstår jeg heller ikke. I fysikken kan man da sagtens regne med et negativt b. Ser man f.eks. på en bils støddæmpere, kan man jo dels se på bevægelsen efter, at man har løftet bilen og sluppet den (b positiv), og efter, at man har trykket den ned og sluppet den (b negativ).

Jeg ved ikke hvem, der siger, at b skal være positiv. Den kan faktisk også være 0. Hvis man lader være med at flytte på førnævnte bil, så er b = 0.


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. september 2016 af Eksperimentalfysikeren

PS: Derimod skal a være positiv. 0 opløftet til en vilkårlig potens, bortset fra 0, er 0, hvilket er uinteressant. en negativ a-værdi vil bevirke, at en ikke hel potens giver et komplekst tal. Jeg er ikke sikker på, hvor meget du kender til komplekse tal, me tænk på, at (-2)2n = +22n og (-2)2n-1 = -22n-1, så for de hele tal skifter fortegnet for lige og ulige potenser, men hvad så med f.eks. (-2)2,5?


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. september 2016 af Stats

b ≠ 0

Da 0·xa = 0 for alle x

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. september 2016 af Capion1

Potensfunktionen er defineret
y = b·xa
for  b, x, y > 0 ,  a ∈ R


Brugbart svar (0)

Svar #7
12. september 2016 af Eksperimentalfysikeren

Undskyld, jeg læste det som eksponentialfunktion.

#6 Der er da intet i vejen for, at b kan være negativ. Det benyttes da f.eks. i det frie fald, hvor h= -½gt2, hvis h regnes fra startstedet. Her er b=-½. Normalt vil man benytte h=-½gt2 + v0t + h0, men man kan sagtens lægge sit koordinatsystem, så v0=0 og h0=0.


Skriv et svar til: Hvorfor skal B i potens funktioner være større end 0?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.