Matematik

Bezouts identitet - Euklids udvidede algoritme

17. september 2016 af 9003n - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg skal lave en opgave, som går ud på at lave et alternativt bevis for sætningen om Bezouts identitet/euklids udvidede algoritme, trin for trin.

Opgaven lyder: 

Som i sætning 2.3 betegner a og b hele tal med b ≠ 0. betragt mængden M bestående af de hele tal, der kan skrives på formen ax+by, hvor x ∈ Z og y ∈ Z, altså

M = {ax + by l  x,y ∈ Z}

1) Gør rede for, at mængden M indeholder mindst ét naturligt tal. Med andre ord, at M∩N≠Ø

hvilket jeg har svært ved..

...

Jeg skal derudover vise, at m l a og på tilsvarende måde, at m l b. Dette har jeg gjort således: 

m l b:

Jeg skriver b som: b = km+r1 , k∈Z

hvor der gælder at, r=0, hvilket svarer til at    b= km + 0 = km,   hvormed man kan konkludere at m l b. 

Men jeg har problemer med at forklare/uddybe, hvorfor r =0.

Tak på forhånd:)


Svar #2
17. september 2016 af 9003n

Hej peter. Tak for linket, jeg kan se at det kan hjælpe mig med at komme videre med mit sidste spørgsmål, men jeg tror at jeg stadig kræver noget forklaring til opg i)

Brugbart svar (0)

Svar #3
17. september 2016 af peter lind

vælg x og y så de har samme fortegn som a og b. Hvis b = 0 er det ligegyldigt hvad y er


Svar #4
18. september 2016 af 9003n

Jeg forstår ikke helt, hvad jeg skal "bruge", for at redegør det. Er det bare nok med at sige, at jeg kan konkludere at M indeholder mindst et naturligt tal, 

1) Hvis x,y har det samme fortegn som a,b (x,y > 0 og a,b > 0)

2) da b ≠ 0

3) da m>0

Hvilket vil medføre, at M=ax+by > 0, som svarer til at M∈N? eller skal det gøres på en anden måde?


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. september 2016 af VandalS

Der er to muligheder:

a\neq 0: Vælg x=sign(a) og y=sign(b). a\cdot xer da et helt positivt tal, og ditto med b\cdot y. Deres sum er derfor et naturligt tal.

a=0. Da b er et helt tal forskelligt fra nul vælger du igen y=sign(b). Så er produktet b\cdot y et positivt heltal, altså et naturligt tal.


Svar #6
18. september 2016 af 9003n

okay, nu har jeg fat i det, tak:)


Skriv et svar til: Bezouts identitet - Euklids udvidede algoritme

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.