Dansk

Spørgsmål omkring opgavens problemformulering

21. september 2016 af HFNU (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har fået en opgave for som lyder :

Skriv en analyserende artikel om kortfilmen Strangers (tekst 1).
Din artikel skal indeholde en analyse og fortolkning af Strangers, hvor du bl.a. karakteriserer de filmiske virkemidler og genretræk. Du kan hertil inddrage tekst 2 om kortfilm.
Undersøg filmens fremstilling af grupperelationer, idet du inddrager andre perspektiver på emnet.     

Det jeg ikke helt er med på, er opgavens sidste del. Hvad menes der med at jeg skal undersøge filmens fremstilling af grupperelationer. Hvad skal jeg helt konkret gøre?  og hvad menes der , med at jeg skal inddrage andre perspektiver på emnet??

Håber der er nogle der har tid og lyst til at hjælpe.

På forhånd 1000 tak
 


Svar #1
22. september 2016 af HFNU (Slettet)

Nogle der kan hjælpe mig med mit spørgsmål


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. september 2016 af Stygotius

Hvordan kan man have et spørgsmål "omkring" en formulering???

Skal man gå rundt omkring det eller skal man gå uden om det?????

- -Lange ord er ikke finere eller smartere end korte ord.  

"omkring" er ikke finere end det rigtige "om".


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. september 2016 af MMLL13

Har du ikke fået nogle bilag eller andet læseværk om grupperelationer? Jeg kan forestille mig at du kan inddrage noget sociologi til hjælp (hermed andre perspektiver)..


Svar #4
22. september 2016 af HFNU (Slettet)

ML 13. Det vi har fået er kun 1 tekst hvor en gymnasie lærer skriver omkring , hvad der kendetegner kortfilm. Tekst 1 er kortfilmen, tekst 2 er teksten omkring kortfilm.

Hvad betyder det at jeg skal undersøge filmens fremstilling af grupperelationer.

Der står i opgaveformuleringen at vi kan bruge materiale fra internettet.


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. september 2016 af MMLL13

http://www.blivklog.dk/Teori/Sociale-relationer/Viden-om-social-interaktion-og-paavirkning.aspx

Prøv at se om du kan bruge noget af dette..

Nu har jeg jo ikke set filmen, men jeg går ud fra at der er én eller flere grupper som man kan analysere..

Som eksempel: er der en pigegruppe, som styrer hele klassens dynamik og hvordan interagerer medlemmerne af gruppen med hinanden og andre grupper? 


Svar #6
22. september 2016 af HFNU (Slettet)

Tak for linket. Jo der er nogle grupper i kortfilmen, men det var bare selve spørgsmålet; Undersøg filmens fremstilling af grupperelationer jeg ikke er med på, hvad betyder. Men jeg går udefra at jeg skal analyser de gruppeforhold der er i filmen, og inddrage noget sociolgi omkring grupper og og gruppe relationer


Svar #7
22. september 2016 af HFNU (Slettet)

Jeg har dog lige 1 spørgsmål mere er det meningen det sidste omkring grupperelationer skal indgå i min opgave som et seperat opgave for sig selv. Eller skal det skrives ind så der er en sammenhæng med resten af opgaven. Er det noget du også kan hjælpe med


Brugbart svar (0)

Svar #8
22. september 2016 af Stygotius

omkring - omkring.....Det hedder om, om, om, om, OM   -hvis man altså vil skrive dansk.


Brugbart svar (1)

Svar #9
22. september 2016 af MMLL13

Ja, altså du skal undersøge filmens fremstilling af grupperelationer dvs. at du skal skrive noget om de grupper som er i filmen som er relevant at nævne og som har betydning for filmen fx. hvordan en af gruppernes adfærd påvirker andre omkring dem eller hvad filmen nu handler om. Og så kunne du inddrage noget sociologi, hvis det er relevant, hvilket jeg kunne forestille mig at det ville være.

Husk: du skal ikke bare skrive fx at der er en gruppe som styrer det hele, men skriv hvorfor denne gruppe styrer det hele; hvad får de ud af det, hvilken betydning har denne gruppe, er det negativt eller positivt osv. Du skal observere og forklare, men samtidig være kritisk med hvor meget du vil inddrage.

Desuden skal du jo lige huske på at en del af spørgsmålet lyder at du skal undersøge filmens fremstilling af grupperelationer idet du inddrager andre perspektiver på emnet. Så du skal bl.a. skrive om grupperelationer vha. inddragelse af andre perspektiver på emnet.

Nej, det sidste spørgsmål skal ikke være svaret som en opgave for sig selv, men skal være sammen med hele opgaven som helhed. Dog ville jeg lige lave lidt mellemrum, så man fornemmer at du bevæger dig væk fra analysen og fortolkningen som du bliver bedt om i starten samt inddragelse af tekst 2 og at du altså påbegynder et nyt "kapitel".

Spørgsmålet er også sat lidt sådan op: 

1) analyse

2) fortolkning

3) perspektivering


Svar #10
22. september 2016 af HFNU (Slettet)

1000 TAK for hjælp. Nu er jeg helt med på hvordan jeg skal besvare det sidste spørgsmål.


Brugbart svar (0)

Svar #11
22. september 2016 af MMLL13

Det var dejligt at høre. Du skriver bare igen, hvis der er flere spørgsmål :)


Svar #12
22. september 2016 af HFNU (Slettet)

 Hvor meget synes du den sidste del skal fylde.... Det er jeg lidt i tvivl om


Brugbart svar (0)

Svar #13
22. september 2016 af MMLL13

Det er svært at sige.. Det kommer jo an på, hvor meget du synes er relevant at få med.. Måske en halvanden side..


Svar #14
22. september 2016 af HFNU (Slettet)

mange tak for svar


Svar #15
22. september 2016 af HFNU (Slettet)

Kan en gruppe godt bestå af 1 person? Jeg spørger lige om 1 spørgsmål mere. Hvis det nu er to personer  i filmen hvor den ene er jøde og den anden er muslim.


Brugbart svar (1)

Svar #16
22. september 2016 af MMLL13

Nej, en gruppe kan ikke bestå af 1 person. Så er det blot et enkelt individ.

Hvad mener du med dit andet spørgsmål?


Svar #17
22. september 2016 af HFNU (Slettet)

ja ok. Kan jeg sende dig de 2 linjer det drejer sig om, fordi jeg tror du bedre vil kunne forstå hvad jeg mener


Brugbart svar (0)

Svar #18
22. september 2016 af MMLL13

Selvfølgelig.


Brugbart svar (0)

Svar #19
04. september 2018 af Sherin1 (Slettet)

Hej kan jeg ikke for din analyser artikel for jeg skal aflevere det samme ?!

Svar #20
04. september 2018 af HFNU (Slettet)

Jo...det kan du godt.men opgaven f'ølger ikke helt retningerne for en analyserende artikel. Men kan godt finde den frem, hvis du vil have den alligevel.

Så først din besked nu


Forrige 1 2 Næste

Der er 24 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.