Matematik

hjælp til 2 matematikopgaver haster!!

22. september 2016 af iisommerii (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej jeg har brug for hjælp til to opgaver. Jeg har vedhæftet filen

den første opgave forstår jeg ikke skal beregne de forskellig ting fordi tegning forvirrer mig lidt

i den næste opgave skal man lave en slag funktion?

Vedhæftet fil: Dokument1.docx

Svar #1
22. september 2016 af iisommerii (Slettet)

skal aflevere min opgave idag har virkelig brug for hjælp


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. september 2016 af AMelev

Dokumentet er tomt.
Hvad skal du have hjælp til? Prøv at præcisere. 

Og med fare for at påpege noget, du faktisk godt ved - lad være med at vente til sidste øjeblik, det bliver noget juks.


Svar #3
22. september 2016 af iisommerii (Slettet)

vedhæfter opgaver lige igen

Vedhæftet fil:mhjdel 2.docx

Svar #4
22. september 2016 af iisommerii (Slettet)

det vil være dejligt hvis jeg kunne få noget hjælp


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. september 2016 af mathon

2.

  a)
               \angle A=\angle B=90^{\circ}+\sin^{-1}\left ( \frac{\frac{134-67}{2}}{102} \right )

               \angle C=\angle D=180^{\circ}-\angle A


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. september 2016 af mathon

  b)
          12+24+2r=\left | AD \right |\cdot \sin(D)


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. september 2016 af AMelev

# 4 Hjælp til hvad? 

Hvad har du selv fundet ud af - hvor har du problemer?


Svar #8
22. september 2016 af iisommerii (Slettet)

den første opgave forstår jeg ikke skal beregne de forskellig ting fordi tegning forvirrer mig lidt

i den næste opgave skal man lave en slag funktion?

har også skrevet det allerøverst men gentager det bare...


Brugbart svar (0)

Svar #9
23. september 2016 af mathon

c)
           Et punkt, der ligger på en vinkelhalveringslinje, har samme afstand til den halverede vinkels ben.


Brugbart svar (0)

Svar #10
23. september 2016 af AMelev

Opg. 2 a (& b)

Lav en lodret hjælpelinje fra B til siden DC. Så får du en retvinklet trekant, hvod du kender hypotenusen og kan bestemme den korte, vandrette katete ud fra DC og AB. 
Herefter kan du bestemme de to spidse vinkler og den lodrette katete - og ud fra denne bestemmes radius i cirklen.

c) Forlæng de to skrå sider til skæring (punkt G). Se vedhæftede sktitse.
Metode I:
Da afstanden fra F til de to vinkelben GD og GC er den samme, ligger F på vinkelhalveringslinjen for G.
Tegn en hjælpelinje fra F til C og vis, at F også ligger på vinkelhalveringslinjen for C.
Dermed er afstanden fra F til AD den samme som afstanden fra F til DC, og den kan du jo finde, da radius er kendt fra sp. b).
Metode II:
Overvej, at trekanterne GHC og GKB er ensvinklede, og at størrelsesforholdet er 2:1. Du kan så bestemme HG og KG og derudfra GF.
Trekant GPF er retvinklet, så nu kan FP bestemmes.

Opgave 3
Da der er tale om fordoblingstid, har du at gøre med en eksponentiel funktion.
Du får oplyst startværdien b og fordoblingstiden T2
Du kan enten bestemme a ud fra formlen for fordoblingskonstant \small T_2=\frac{ln(2)}{ln(a)} eller
udnytte betydningen af fordoblingskonstanten: når x stiger med T2, fordobles y-værdien. 
Her f(0) = b og f(T2) = 2b. 
Så har du to punkter og kan bruge formlen \small a=\sqrt[x_2-x_1]{\frac{y_2}{y_1}} til at beregne a.

Vedhæftet fil:Trapez.JPG

Svar #11
23. september 2016 af iisommerii (Slettet)

#6 mathon 2r mener du så at man skal gange med radius 2 gange og så får man siden AD men man skal så gange det med sinD det forstår jeg ikke


Svar #12
23. september 2016 af iisommerii (Slettet)

#5 opgave 2a jeg forstår ikke sammenhængen i hvad du har skrevet i regnestykket altså vinkelA=vinkelB


Brugbart svar (0)

Svar #13
23. september 2016 af AMelev

Se skitsen. r er radius i cirklen.
Beregn EB
EB = 24 + 2r + 12. Løs denne ligning mht. r.
 


Svar #14
23. september 2016 af iisommerii (Slettet)

Hvad er så AD*sinD!

Brugbart svar (0)

Svar #15
23. september 2016 af AMelev

Bruge dine formler for retvinklede trekanter på trekant BEC - og beregn selv. Hvis du så har mere tid, kan du sammenligne med mathon's og se, at I er enige (|AD| = |BC| og vinkel C = vinkel D).


Svar #16
23. september 2016 af iisommerii (Slettet)

Så det vil sige at den ligning du har vist for st finde sidelængden EB i mathons eksempel er det ad vi finder istedet men hvorfor skriver han ad*sin d som vi ikke ved hvad er

Brugbart svar (0)

Svar #17
23. september 2016 af AMelev

Om du ser på højre eller venstre side er ligegyldigt. Figuren er symmetrisk om midterlinjen gennem F. mathon kiggede tilfældigvis på venstre del, og jeg kiggede tilfældigvis på højre.

EB svarer ikke til AD. mathon har beregnet den lodrette afstand fra A til siden DC, altså det, det svarer til EB.

Gå nu selv i gang med skitsen og formeler for retvinklede trekanter liggende ved siden af dig.


Svar #18
23. september 2016 af iisommerii (Slettet)

jeg har løst ligningen 12+24+2r og jeg får det til 2(18+r) hvad skal jeg så videre gøre...


Brugbart svar (0)

Svar #19
23. september 2016 af AMelev

12+24+2r er ikke en ligning.
EB = 12+24+2r er den ligning, som du skal løse, men først skal du jo bestemme EB! 


Svar #20
23. september 2016 af iisommerii (Slettet)

hvordan gør man det!!!


Forrige 1 2 Næste

Der er 23 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.