Biologi

beregning

05. oktober 2016 af Annaduvedhvem (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Hej :-) 

Jeg er er gået kold over en opgave som jeg simpelthen ikke kan komme igennem... håber der er nogle derude som vil hjælpe. Tak på forhånd :))

En kvinde er fundet død i sin lejlighed liggende på sengen. Ved sengebordet står en drink. Man undersøger drinkens indhold og tager en blodprøve fra kvinden – blandt andet for at undersøge hendes alkoholpromille. Kvinden, der vejer 59 kg. viser sig at have en alkoholpromille på 1,7‰. 1‰  svarer til 1,0 g ethanol per kg kropsvæske. En normal genstand indeholder 12 g ethanol, og det antages, at kropsvæsken har en densitet på 1,0 g/mL. 

Beregn, hvor mange hele genstande kvinden som minimum har indtaget, idet det antages, at 60 % af kropsmassen hos kvinder udgøres af væske. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. oktober 2016 af nera (Slettet)

Du beregner mængden af væsken:

\frac{(60*59)}{(100)}=35.4 kg

Det kan være en hjælp på vejen.

Svar #2
05. oktober 2016 af Annaduvedhvem (Slettet)

Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal bruge densiteten til? idet vi kender den til at være 1,0 g/mL

Brugbart svar (0)

Svar #3
05. oktober 2016 af mathon

1,7 ‰ ækvivalerer (1,7 g/kg) · (35,4 kg)  ethanol = 60.18 g,
svarende til antal genstande N\!\! :

N=\frac{60{,}18\; g}{12\; \tfrac{g}{genstand}}=5{,}015\; genstande                           

Skriv et svar til: beregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.