Matematik

matematik

18. oktober 2016 af kaws0010 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hejsa jeg har prøvet at forstå disse to opgaver men det er svært, og jeg forstår ikke hvilke metoder man skal bruge for at løse dem. Søde mennekser der vil hjælpe?

Opgave 2

Afsæt på en ret linje to punkter B og C med en indbyrdes afstand af 5 cm. Dette linjestykke er siden a i trekant ABC.

Højden fra vinkel C til siden c (AB) er 4 cm og radius i den omskrevne cirkel er 3 cm.

Konstruer trekanten ved hjælp af lineal og centimetermål (Vink: Tænk på hvor centrum for en trekants omskrevne cirkel befinder sig. Tegn evt. en skitse før du går i gang med konstruktionsarbejdet).

Opgave 3
Tegn en vilkårlig cirkel og en linje, som ikke skærer cirklen.

Konstruer en tangent til cirklen, som er parallel med linjen. Husk at forklare fremgangsmåden. Hvor mange tangenter der er parallelle med linjen kan der konstrueres?

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. oktober 2016 af StoreNord

Jeg håber du lige er sød og "Tænker på hvor centrum for en trekants omskrevne cirkel befinder sig."

Brugbart svar (0)

Svar #2
18. oktober 2016 af StoreNord

Jeg ved ikke rigtigt om du skal bruge centimetermål, fordi du ikke har nogen passer.  :)

Centrum ligger på BC's midtnormal, ja. Men jeg ved ikke, hvad set kommer opgaven ved.

Centrum kan du finde bare ved med passer at lave en ligebenet trekant med BC som grundlinje. De lige lange sider er jo radius=3. Trekanten kanten kan du slette igen, du skal jo bare bruge centrum og tegne cirklen.

Derefter kan du lave en halvcirkel som spænder over BC. Denne halvcirkel er jo "det geometriske sted for alle de punkter, hvorfra BC ses under en ret vinkel". Med passerens ene ben i C afsættes en cirkelbue med 4 cm's radius. Hvor den bue skærer halvcirklen ligger højdens fodpunkt. En ret linje fra B igennem dette fodpunkt skærer cirklen i A. Tegn så trekanten færdig

Brugbart svar (0)

Svar #3
18. oktober 2016 af Capion1

# 0
Man benytter normalt ikke centimetermål i geometrien. Lineal med millimeterinddeling er det gængse værktøj. Centimetermål benyttes især ved udmåling af stoffer til beklædning.
Passer passeren ikke bedre til konstruktionen?

Skriv et svar til: matematik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.