Matematik

Hjælp til et matematik spørgsmål

30. oktober 2016 af annahansen2 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej 

Er der nogle, der kan hjælpe med opgaven på vedhæftede billede?

Jeg aflæser vadefuglens energibehov til 210 kJ, men hvordan kan dokumentere dette svar?

På forhånd tak.

Brugbart svar (1)

Svar #1
30. oktober 2016 af Capion1

På den vandrette akse finder man fuglens vægt. Mellem 100 - 200 g er inddelingen 10 g
På den lodrette akse finder man fuglens energibehov. Mellem 200 - 300 kJ/døgn er inddelingen 10 kJ/døgn
Dokumentation:  Find den potentielle forskrift  f (x) = bxa  og indsæt dét, der blev aflæst. Det vil nok ikke
stemme 100% med aflæsningen, da der vil være en lille usikkerhed.

Svar #2
30. oktober 2016 af annahansen2 (Slettet)

Men er fuglens energibehov ikke 210 kJ, hvis man aflæser grafen?

Jeg spørger, hvordan jeg kan dokumentere, at energibehovet er 210.

Brugbart svar (1)

Svar #3
30. oktober 2016 af AMelev

Det letteste vil nok være at lægge linjer ind på billedet.
Pindet mere ud og med ord kunne det være noget i retning af: Vægt = 140 ligger mellem 100 og 200, og hver delstreg der tæller 10. Jeg går så lodret op ved den 4. delstreg, til jeg rammener linjen. Derfra går jeg vandret ud, til jeg rammer Energibehov-aksen mellem 200 og 300. Hver delstreg der tæller også 10, og jeg rammer lidt over 210.

Altså ....

Svar #4

Vil foreskriften så se sådan ud? Jeg er ikke helt med, hvordan jeg kan indsætte det jeg aflæser.

kJ pr. døgn = b*210^{vaegt}

Brugbart svar (1)

Svar #5
30. oktober 2016 af AMelev

Sammenhængen er en potensvækst - du har angivet en eksponentiel vækst.
Jeg opfatter ikke kravet om dokumentation som angivelse af forskriften, men hvis du vil lave den, skal du aflæse to pæne punkter så langt væk fra hinanden som muligt og bestemme a og b ud fra formlerne for potensvækst.

kJ pr. døgn = b*210^{vaegt} kJ pr. døgn er enheden - den afhængige variabel er Energibehov.

Svar #6

#5 Tak for hjælpen.

Skriv et svar til: Hjælp til et matematik spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.