Matematik

differentialligning, hjælp med denne opgave

05. november 2016 af peterch (Slettet) - Niveau: A-niveau

En der kan hjælpe?

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. november 2016 af jantand

Du skal integrere udtrykkene. Når du har gjort det så bliver det :  f(x) +c = y

Når du sætter (x,y) ind i funktionen finder du c.

Brugbart svar (0)

Svar #2
05. november 2016 af AMelev

Med hjælpemidler: Brug dit CAS-værktøj - hvordan afhænger af værktøjet

Uden hjælpemidler: Brug separation af variable, dvs. omskrive til ∫g(y) dy =∫h(x) dx. Indsæt derefter punktet og bestem konstanten.

1) Divider med y på begge sider. y ≠ 0, og af punktet, ser du, at y > 0.

2) Træk 4y2 fra på begge sider og sæt evt. 4 uden for parentes. Divider med g(y) på begge sider. Her ender du dog med et integral, som ligger uden for kernepensum, så tjek lige, om ligningen er rigtigt skrevet op. Hvis den er det, må du bruge dit CAS-værktøj.Her skal y≠ 0 og y ≠ 1. Af punktet ser du, at 0 < y < 1/4.

3) Divider med (4 - y) på begge sider. Her skal y ≠ 4, og af punktet fremgår, at y > 4.

Svar #3
05. november 2016 af peterch (Slettet)

Kan ikke forstå hvad du mener?:-)

Brugbart svar (0)

Svar #4

Hvad er det mere præcist, du ikke forstår?
Er det, hvordan du bruger dit Cas-værktøj til at løse differentialligninger? Hvis det er problemet, kan jeg hjælpe dig med TI-Nspire - de andre kender jeg ikke godt nok.

Skal I regne den uden hjælpemidler?
Har I ikke gennemgået separation af variable? Eller du bare i tvivl om, hvordan man anvender den metode?

Svar #5
05. november 2016 af peterch (Slettet)

Det er med CAS-værktøj men det kan jeg ikke finde ud af, og jeg bruger heller ikke TI-Inspire, kan du tage et screenshot af opgaven i TI-Inspire, så jeg kan se hvordan du har gjort det og prøve på min CAS-værktøj?

Brugbart svar (0)

Svar #6

I TI ville jeg skrive desolve(y'+4y^2=4y and y(1/2)=3,x,y) og får så y=(3*e^(4*x))/(3*e^(4*x)-2*e^2), men jeg tror desværre ikke, det kan hjælpe dig.

Prøv at søge på "differentialligninger maple" - der var et par hits, bl.a. en video, men jeg står ikke inde for kvaliteten.

Skriv et svar til: differentialligning, hjælp med denne opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.