Dansk

Hjælp til sætningsanalyse søges :-)

24. november 2016 af KayaKuhl (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hejsa. 

Jeg sidder og bøvler med en sætningsanalyse af følgende citat:

'Det handler ikke bare om grundkompetencen i pædagogik, men om alt muligt andet, så det har også noget at gøre med, hvad du interesserer dig for som person.'

Sætningen skal inddeles i sætningsled på det primære analyseniveau - jeg har svært ved at se mig ud af, hvorvidt der er tale om foreløbigt og reelt subjekt eller formelt subjekt. Nogen der har et bud?

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. november 2016 af ShadowFang (Slettet)

Jeg formoder, du er bekendt med forskellen mellem disse subjektstyper, korrekt ? Ellers så læs s. 181ff. i "Dansk grammatik" af Christensen og Zola.
Prøv at komme med et bud, fx om "det" er RS (reelt subjekt), FS (foreløbigt subjekt) eller FS (formelt subjekt). Hvis du finder det mere hensigtsmæssigt, kan du også anvende subj.reelt, subj.foreløbigt eller subj.formelt
Når du har givet os dit bud, er det nemmere at hjælpe dig.

Svar #2
24. november 2016 af KayaKuhl (Slettet)

Hej igen ShadowFang

Jeg hælder mest til, at der er tale om formelle subjekter. Mit eget bud ser ud som følger:

'Det' (formelt subjekt)

'handler' (finit verbal)

'ikke bare' (adverbial)

'om' (er jeg i tvivl om, hvorvidt jeg skal angive som en del af et metaforisk verbal, eller som en del af objektet - hvis 'det' altså virkelig er det formelle, og ikke foreløbige subjekt)

'grundkompetencen i pædagogik' (direkte objekt)

'men om alt muligt andet' (adverbial)

Derudover er jeg også i tvivl om hvorvidt 'så det har også noget at gøre med, hvad du interesserer dig for som person.' skal analyseres som en selvstændig helsætning (hvis ja, vil jeg igen mene, at der er tale om et formelt subjekt), eller om det skal angives som et langt adverbial. Sætningsanalyse er ikke ligefrem min største force, så giv endelig et alternativt bud. :-)

Brugbart svar (0)

Svar #3
26. november 2016 af ShadowFang (Slettet)

Tja, din analyse ser noget rodet ud. Sådan kan det hurtigt blive, når man skal skrive indlæg i et forum. Skriftlig grammatik kan også være besværligt at formulere på en hensigtsmæssig måde - kender kun alt for godt følelsen.

For det første: Ja, den skal analyseres som en selvstændig helsætning (her skal du være opmærksom, for der optræder også et andet led).

For det andet:
Inddel fra punktum til punktum og afgør, hvad der er en helsætning i den overordnede sætning, og hvad der er en ledsætning. Når du har gjort det, er det nemmere at hjælpe dig videre.
Start med én helsætning ad gangen, dvs. hold dig i første omgang til "Det handler ikke bare om grundkompetencen i pædagogik". Når du kommer til "men"-delen skal du holde tungen lige i munden (et hint: det er en elliptisk sætningskonstruktion, men er det en selvstændig helsætning eller ledsætning? Brug "ikke"-prøven).

Dit eget bud er slet ikke værst. - Jeg vil foreslå, du lige benytter permutations- ("flytte"-prøven) eller substitutionsprøven ("erstatningsprøven") en gang til. Kan du fx flytte "om" helt frem i sætningens forfelt og stadig udtrykke det samme? 

Jeg håber, det hjalt dig lidt videre.
Er der spørgsmål, hjælper jeg dig gerne videre.

Svar #4
26. november 2016 af KayaKuhl (Slettet)

Nej, det er super. Jeg takker for svar. :)

Svar #5

... og dog. Det fik jeg vist skrevet hurtigt nok. Når du skriver, at sætningen  'Så har det også noget at gøre med, hvad du interesserer dig for som person.' skal analyseres som en selvstændig helsætning, men at jeg skal være opmærksom, fordi der også optræder et andet led, så er jeg lidt i tvivl om hvad du mener. Er det ledsætningen du har i tankerne, eller er det noget helt andet, som jeg er fuldstændig blind for?

Og efter at have læst dit svar, bliver jeg faktisk også i tvivl om, hvorvidt 'om alt muligt andet' faktisk er objektsprædikativ i sætningen?   

Jeg takker endnu engang for din hjælp :-)

Brugbart svar (0)

Svar #6

Det er nemlig ledsætningen, jeg tænker på. 
Lad os arbejde lidt videre med din tanke (uden jeg giver svaret med det samme): Hvorfor tænker du, at den elliptiske (hel)sætning er objektsprædikativ? :-)

Svar #7

Njaa, jeg er absolut heller ikke sikker. Jeg hælder måske egentlig også lidt mere til, at det er en del af det direkte objekt. 

Svar #8

Altså, jeg ombestemmer mig konstant, som du måske kan fornemme. ;-)

Brugbart svar (0)

Svar #9

#7, 8

Og hvad gør man, når man er i tvivl i sætningsanalysen? Man permuterer (eller substituerer). :-)
Prøv at se, om du kan rykke rundt på "(...), men om alt muligt andet". - Hænger denne del sammen med "(...) om grundkompetencen i pædagogik" ? 
Med andre ord: Giver det mening at rykke denne del frem i sætningens forfelt? Giver dét det samme semantiske udtryk?

En afsluttende bemærkning:

Du kan med fordel benytte dig af skarpe parenteser for at markere evt. led, fx

[Det] [handler] [ikke bare] ... osv. osv.

Ja, det er efterhånden lidt en kliché at skrive, men henvend dig endelig igen, hvis du har flere spørgsmål / kommentarer / overvejelser osv.

Svar #10

Jeg prøver mig lidt frem. 

Du skal ha' mange tak for din hjælp. :-)

Brugbart svar (0)

Svar #11

Man skal altid prøve sig frem først - det er jo også meningen med både Studieportalen og det at studere. :-)
God fornøjelse med opgaven!

P.S. Skriv gerne, når du er færdig. Og hvis det er, kan du sende dit løsningsforslag til mig i en privatbesked, og så kan jeg vise dig, hvordan man kan sætte det op på computeren (det kan nemlig være en idé til, når du skal kigge på det engang i fremtiden).

Skriv et svar til: Hjælp til sætningsanalyse søges :-)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.