Fysik

opgave

28. november 2016 af jasmini - Niveau: A-niveau

Hej jeg har en fysik opgave jeg ikke kan finde ud af, er der nogen der kan hjælpe. 

opgave 8.6.1 fysikabbogen2 

En foton med bølgelængden 0.250 nm bliver comptonspredt på en elektron i hvile. Den spredte foton har en bølgdelængde på 0,251 nm. 

a. beregn den kinetiske energi af elektronen efter stødet

b. Beregn elektronens hastighed og bevægelsesmængde efter stødet 

c. Beregn bevægelsesmængden af den indkommende foton og af den spredte foton. 

d. benyt  svarene i b og c til at vise, at elektronen og den spredte foton bevæger sig i retninger ed vinklerne 63 grader og 54 grader på hver sin side af den indkommende foton bevægelsesretning.

i a ved jeg ikke hvad hastigheden er og alle de andre ved jeg slet ikke hvad jeg skal gøre.

håber der nogen der kan hjælpe


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. november 2016 af peter lind

a) Brug energibevarelse: Energien af en foton er h*f = h*c/λ  h er Plancks konstant, f er frekvensen c er lyshastigheden og λ er bølgelængden

b) Ekin = ½m*v2 og bevægelsesmængde p = m*v

c) Bevægelsesmængden af en foton er Efoton/c

d) Brug at bevægelsesmængdevektoren er bevaret. Lav en tegning hvor den indkomne foton kommer vandret ind fra venstre. Alternativt  brug vektorregning hvor den indkomne elektrons bevægelsesmængde peger i den positive x retning


Svar #2
28. november 2016 af jasmini

men i a skal man da ikke bruge for et elektron og ikke et foton. 

og er formlen ikke 1/2*m*v^2


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. november 2016 af peter lind

Du skal bruge energien både for fotonerne og elektronen ellers giver det jo imgen mening at tale om energibevarelse


Skriv et svar til: opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.