Fysik
Hjælp til opgave i SRP
Hej folkens
Jeg har en opgave i min SRP, som jeg har lidt svært ved. Hvis der lige var nogen, som kunne pege mig i den rigtige retning, så ville det være super. Opgaven lyder:
Brug relevante begreber til at løse følgende opgave: En bil kører på en lang, lige strækning med en fart på 110 km/t. Føreren stopper motoren og sætter bilen i frigear, hvorefter bilen fortsætter. Vi ser bort fra rullemodstanden. Foretag nu passende antagelser og beregn hvor længe bilen ruller, hvis den kun er påvirket af luftmodstanden.
Min vejleder har sagt, at jeg blandt andet skal bruge seperation af de variable til at finde løsningen, men jeg kan stadigvæk ikke helt gennemskue opgaven. Min SRP omhandler bevægelser med luftmodstand og differentialligninger. Jeg har lavet mit matematik stykke, så jeg mangler bare lige at få styr på fysikken. Håber nogen kan hjælpe
Svar #1
12. december 2016 af peter lind
Hvad skal du have hjælp til ? Du har en bil, der kører med en vis hastighed og som kun er påvirket af vindmodstanden, Så vidt jeg kan læse af det du skriver i #0 har du de nødvendige differentialligninger og har endda løst dem
Svar #2
12. december 2016 af Fysikbob (Slettet)
Det, jeg er i tvivl om, er, hvordan jeg opstiller en ligning, hvori der indgår både tid og luftmodstand - som ovenikøbet kan differentieres vha. seperation af de variable
Svar #4
12. december 2016 af FransiscoMertens (Slettet)
Hvis jeg var dig vil jeg bruge standselængden Ss?
S(x)=8/900*x^2
hvor s angiver standelængden målt i meter,
x angiver hastigheden målt i km/t
S(x)=8/900*110 km/t
Beregn selv, så du også føler du har lavet noget.
Går du i stå, er der eksempler her: https://books.google.dk/books?id=FX8ykpgyVuEC&pg=PA91&lpg=PA91&dq=standselængden&source=bl&ots=doSuNnBurP&sig=fWFZCDbh_pMGVp61XnYlhM_rzoI&hl=da&sa=X&ved=0ahUKEwjQ1cHy-O7QAhXHFCwKHUEdAcUQ6AEIVzAJ#v=onepage&q=standselængden&f=false
Skriv et svar til: Hjælp til opgave i SRP
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.