Dansk
Nogle der vil hjælpe mig med at få formuleret sætningerne korrekt
Hej jeg har brug for lidt hjælp til disse sætninger så de lyder korrekt både hvad angår stave og kommafejl og i det hele taget.
1.Simona Abdallah fortalte hendes forældre og familie at hun nu gerne vil flytte til København, uden at skulle have en mand, og at hun i København vil arbejde på hendes drøm, om at blive kunstner.
2.Hun er efterspurgt rundt omkring i verden og er blevet et kendt ansigt indenfor musikbranchen og det er det Simona Abdallah har drømt om, siden hun var barn.
3.Hun flyttede til København og nu føler hun for første gang at hun er ”flyver”.
4.Hun kan tage hendes egne beslutninger og det er noget hun er taknemmelig for, idet hun fortæller at det med at tage egne beslutninger for en pige fra hendes kultur og baggrund oftest ikke er velset.
5. Simona Abdallah voksede op i Århus ved Gelleupparken med hendes mor og far og søskende.
Mange 1000 tak på forhånd
Svar #1
28. december 2016 af Moderatoren
Hvis du viser, hvad du selv gør, så kan lektiehjælperne hjælpe dig videre.
Svar #2
28. december 2016 af Stygotius (Slettet)
1.Simona Abdallah fortalte (hendes) sine forældre og sin familie at hun nu gerne vil flytte til København, uden at skulle have en mand, og at hun i København vil arbejde på (hendes) sin drøm(,) om at blive kunstner.
2.Hun er efterspurgt rundt omkring i verden og er blevet et kendt ansigt indenfor musikbranchen, og det er det, Simona Abdallah har drømt om, siden hun var barn.
3.Hun flyttede til København, og nu føler hun for første gang, at hun er ”flyver”.
4.Hun kan tage (hendes) sine egne beslutninger, og det er noget, hun er taknemmelig for, idet hun fortæller, at det med at tage egne beslutninger for en pige fra hendes kultur og baggrund oftest ikke er velset.
5. Simona Abdallah voksede op i Århus ved Gellerupparken med (hendes) sin mor og far og sine søskende.'
NB.Hvis noget "tilhører" grundleddet i sætningen, bruger man sin/sit/sine; hvis det ikke gør det, bruger man hans/henders/deres.
Eks. a) "Han er glad for sine nye kone" (-konen "tilhører" grundleddet 'han')
b) "Han er glad for hans nye kone" (-en andens mands kone; hun "tilhører" ikke grundleddet 'han')
Svar #3
28. december 2016 af HFNU (Slettet)
Jeg kan godt se at jeg kunne have formuleret nogle af sætningerne lidt bedre, specielt sætning 3 . Der skal ikke stå : at hun er flyver , men bare at hun flyver. Det er en tastefejl.
Jeg har lidt svært ved hvornår man bruger sin/sit/sine og hans/hendes/deres. Jeg tror det er noget jeg skal øve mig meget på.
Mange mange tak for hjælp til rettelse af mine sætninger
Svar #4
28. december 2016 af Stygotius (Slettet)
Selv tak.
Hvad svært er der ved 'sin' vs. 'hans' ? Er det ikke forklaret og gjort ret simpelt??
Du burde have sagt om du vil bruge start komma eller. Det er valgfrit.
Et startkomma er et komma foran en bisætning. Dansk Sprognævn fraråder at man bruger det.
Svar #5
29. december 2016 af HFNU (Slettet)
Det ved jeg ikke. Jeg kan bare ikke altid hører hvornår jeg skal bruge det ene og hvornår jeg skal bruge det andet. Jeg synes stadig det er er svært med det eksempel du nævner ja.
a) Han er glad for sin nye kone" (-konen "tilhører" grundleddet 'han') Her konen hans.
b) "Han er glad for hans nye kone" (-en andens mands kone; hun "tilhører" ikke grundleddet 'han')her er konen en anden mands.
Så når det man bruger hans er der tale om en andens og når man bruger sin er det ens egen.
Svar #6
29. december 2016 af Stygotius (Slettet)
Du skal da ikke høre noget som helst.
Hvad "svært" er der i mit eksempel??
Du skal finde grundleddet i sætningen og så se om det ord der kommer efter "sin" eller "hans" på en eller anden måde "tilhører" grundleddet eller "viser tilbage" til det. Hvis det gør det, skal man bruge sin/sit/sine; hvis det ikke gør det, skal man bruge hans/hendes/deres.
Svar #7
29. december 2016 af Stygotius (Slettet)
Du kan ikke sige "Jeg kan bare ikke alttid hører.....".
Det er kke dansk.
Skriv et svar til: Nogle der vil hjælpe mig med at få formuleret sætningerne korrekt
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.