Matematik

Har virkelig brug for hjælp!

02. januar 2017 af Karlse - Niveau: C-niveau

Temaopgave i eksponentiel vækst: Rusmidler 

Alkohol er det eneste rusmiddel, der nedbrydes med konstant hastighed. For alle
andre rusmidler gælder der, at man i løbet af en fast tidsrum nedbryder en vis
procentdel af rusmidlet. Dette betyder, at mængden af rusmidlet i kroppen aftager
eksponentielt med tiden. Betegnes mængden af rusmidlet i kroppen med f(t) og
tiden efter indtagelse med t, så har vi altså

f(t) = b*at 

Hvor b er mængden af rusmidlet i kroppen lige efter indtagelse, og a er en konstant, der afhænger af det pågældende rusmiddel. Da mængden aftager med tiden, vil 0<a<1. 

THC (det aktive stof i hash) har en halveringstid på ca. 4 døgn.En person indtager 12 mg THC.

1. Hvor meget THC har personen tilbage i kroppen efter 4, 8, 12 og 16 døgn?

2. Benyt 2 af punkterne til at bestemme a i udtrykket f(t) = b*a (når tiden, t måles i døgn) 

Kan en venlig sjæl hjælpe mig med disse to spørgsmål i min temaopgave?, så jeg kan komme videre. 

Tusind tak på forhånd :)


Svar #1
02. januar 2017 af Karlse

Det haster en lille smule, så hvis en af jer der ude har mulighed for at hjælpe ville det betyde meget :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. januar 2017 af peter lind

1. Efter 4 døgn er halvdelen tilbage, efter 8 døgn er der gået 4 døgn siden det sidste resultat så det er halvdelen af dette, de følgende sker det samme. Der sker altså gentgne halveringer.

Indsæt to af de funde punkter i linjen og du har to ligninger til at bestemme a og b. De nemmeste beregninger får du hvis den ene er starten altså for t=0


Svar #3
03. januar 2017 af Karlse

Kan du hjælpe mig lidt på vej? altså den første, der må jo være en formel eller forskrift? 


Brugbart svar (1)

Svar #4
03. januar 2017 af peter lind

Du starter med 12 mg så til tiden t=0 er der 12mg. Efter 4 døgn er dette blevet halveret så der nu er 6mg. efter yderliger 4 døgn bliver dette yderligere halveret o.s.v

Forskriften har du jo selv skrevet i #0. Den er y =b*at hvor du så kal finde a og b


Brugbart svar (1)

Svar #5
03. januar 2017 af peter lind

Jeg ser lige at du næsten konsekvent bare beder om hjælp. Kom i stedet med en overskrift der fortæller noget om opgaven. Denne her kunne du for eks. kalde eksponentiel fald af THC i kroppen


Svar #6
03. januar 2017 af Karlse

Jeg siger tusind tak for hjælpen :) 


Svar #7
03. januar 2017 af Karlse

2. Benyt 2 af punkterne til at bestemme a i udtrykket f(t) = b*at  (når tiden, t måles i døgn)

Hvordan løser jeg opgaven her?


Brugbart svar (0)

Svar #8
03. januar 2017 af PeterValberg

#7 

Se denne tråd < LINK >

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Skriv et svar til: Har virkelig brug for hjælp!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.