Fysik

Archimedes' lov

19. januar 2017 af calliemoore (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, jeg sidder med en opgave i fysik jeg ikke helt kan besvare

Her er spørgsmålet:

Forklar hvordan man ved hjælp af Archimedes's lov kan bestemme en væskes densitet ved hjælp af forskriften for en ret linje der beskriver opdriften som funktion af volumen.

Håber i kan hjælpe :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. januar 2017 af mathon

F_{op}=V\cdot \varrho _{v\! \ae ske}\cdot g

F_{op}(V)=\left (\varrho _{v\! \ae ske}\cdot g \right )\cdot V

F_{op}(V)=a\cdot V               hvor   \varrho _{v\! \ae ske}=\tfrac{a}{g}

Svar #2
20. januar 2017 af calliemoore (Slettet)

Vil du ikke være sød at forklare mig helt præcis hvad du gør? :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
20. januar 2017 af mathon

Opdriften er lig med tyngden af den fortrængte væske mængde.

F_{op}=m\cdot g=V\cdot \varrho _{v \ae ske}\cdot g=\left ( \varrho _{v \ae ske}\cdot g \right )\cdot V

Brugbart svar (0)

Svar #4
20. januar 2017 af Number42 (Slettet)

Fysisk tager du et legeme af volumen V og nedsænker det i vædsken. Derved fortrænges et volumen vædske også på V. Det bliver jo normalt ballanceret med en kraft der er det vædsken af volumen V vejer men nu påvirker den kraft legemet.

Kraften er derfor vædskens densitet også kaldt massefylde gange volumet V (det give massen af den vædske der er fortængt) og kraten F fås som masse gange gravitationen g (=9,82 i Danmark)

Så måling af densitet gøres med et legeme afkendt volumen og man måler kraften F.
I praksis bruger man et instrument der flyder med en del ( et rør) over vædsken med en skala der viser hvor meget legeme der er nede i vædsken. Røret har så en lineær skala der er kalibreret i densitet

Skriv et svar til: Archimedes' lov

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.