Matematik
Opgave 148 - Teknisk matematik
Hejsa, jeg er ikke så god til beregning af cirkeludsnit og ved ikke helt hvordan jeg skal kunne få resultatet til at give det rigtige facit, som er 5493,4 mm^2
Svar #1
23. januar 2017 af Poul4321 (Slettet)
Formel til selve cirkeludsnittet, men resultatet efter min udregning passer ikke //:
Svar #2
23. januar 2017 af hesch (Slettet)
Figuren er indtegnet i et koordinatsystem.
Arealerne i 3. og 4. kvadrant beregnes let ( kvarte cirkler ). Arealerne i 1. og 2. kvadrant er ens.
Find skæringspunktet mellem cirklerne i 1. kvadrant ( xs , ys ). Store cirkels radius = 40.
Integrer nu arealet fra x=0 til x=xs ( lille cirkels øvre grænse ), og fra x=xs til x=40 ( store cirkels øvre grænse ).
Gang med 2 og adder 3. og 4. kvadrant
Svar #4
23. januar 2017 af Eksperimentalfysikeren
Din arealformel passer ikke med tegningen. Det, der kaldes v i formlen er v/2 på figuren.
Svar #5
23. januar 2017 af Soeffi
#0. Geogebra. Beregnet med to cirkeludsnit og en firkant.

Svar #6
23. januar 2017 af StoreNord
Frem for at bruge integration, synes jeg de virker nemmere at bruge almindelig geometri (efter at man har fundet cirklernes skæring).
-- To sjæle een tanke. :)
Svar #8
23. januar 2017 af knerken (Slettet)
God aften,
Undskyld hr. hetch, men er det måske ikke en smule for sofistikeret en løsning til en opgavestiller med 7.kl.??
Der er da simplere metoder, just my opinion
Svar #9
23. januar 2017 af SuneChr
# 8
Som så ofte udsender trådstartere kontrasignaler ved i sin profil at angive et vist niveau i sin uddannelse
eller lignende og udlægger sit indledende indlæg med et klassificeret niveau, højere eller lavere i forhold
hertil.
Svar #10
23. januar 2017 af knerken (Slettet)
Den måske mest iøjnefaldende og ligefremme løsning, som sågar kan løses in the old fashion way uden brug af disse hersens moderne værktøjer (algebra mfl.)
Svar #11
23. januar 2017 af hesch (Slettet)
#8: Jeg er opmærksom på det, men for det første tror jeg ikke at man overhovedet stiller den slags opgaver i 7. klasse. For det andet har nogen personer det med, når de fx er på 6. studieår på en videregående uddannelse, at profilere sig med en studentereksamen, der så er den sidste eksamen de har bestået.
Og det er jo sådan set fair nok.
Svar #12
23. januar 2017 af Eksperimentalfysikeren
En bemærkning om betegnelser:
Den figur, der er vist vedhæftet #2 viser et cirkelafsnit. Der er skåret af langs en korte. Et cirkel udsnit er skåret langs to radier til centrum.
Skriv et svar til: Opgave 148 - Teknisk matematik
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.