Biologi
Gærcellers aktivitet - forsøg
Vi har i biologi lavet forsøget med gærcellers aktivitet, hvor formålet med dette forsøg var at undersøge hvordan gærcellers aktivitet blev påvirket af temperatur og sukkermængden i form af sirup. Men vi bliver sprugt, hvorfor vi har brugt sirup istedet for sukker i forsøget, hvilket jeg simpelthen ikke kan finde ud af.
Er der nogen, som har en idé til hvorfor?
Svar #1
01. februar 2017 af trekdoor (Slettet)
Jeg står der også lidt rådløs...
Kunne det være pga. forskellige di-saccharider, der findes i sukker og er måske hæmmende?
Kan du angive, hvilket slags sirup I har brugt?
T.
Svar #2
01. februar 2017 af saraborre (Slettet)
Svar #3
Måske mente spørgsmålet, hvorfor man kan ikke bruge gær og sukker i fest eller tør form? Gæret kan jo kun aktiveres i vandet, hvor sukker er opløst, før det kommer ind i dejen (f. eks.).
Ellers ved jeg det også ikke.
Svar #4
Nej, desværre, der står decideret, hvorfor vi har valgt at bruge sukker i form af sirup og ikke bare almindelig sukker. Men tak, fordi du tog dig tid til at svare!
Svar #5
Jeg synes stadig, det er pga. vandet, det er nødvendig at gær kan arbejde.
Men: det kunne også være, at siruppen indholder nogle andre stoffer, det gør at gæren kan overhovedet overleve og arbejde. Det er f. eks. NaCl, nogle fosfater, KCl, Mg2+ Ca2+..... og det er i den rigtige osmotisk / fysiologisk forhold.
Hvis man opløser sukker i demineraliseret vand og gær kom til, så kan cellerne 'eksploder' pga osmose eller osmotisk tryk.
Kan det passe?
T.
Svar #6
Vi har faktisk ikke fået nogen information omkring hvad siruppen indeholdt, da vores lærer bare lavede den selv. Det er også derfor jeg synes det er lidt svært at finde ud af.
Jeg ved ikke omkring det med at cellerne eksploderer, for det eneste vi egentlig skulle med forsøget var at se, hvor meget kuldioxid, som var blevet skabt i de durhamrør, som vi puttede ned i glassene.
Skriv et svar til: Gærcellers aktivitet - forsøg
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.