Fysik

Formfaktor og overfladeareal for menneske?

17. februar 2017 af milleneedshelp1 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle!

Jeg laver en opgave, der handler om en person, der udsættes for en kraftig opadrettet luftstrøm. Mit spørgsmål er dog, hvordan jeg skal angive formfaktoren og overfladearealet for personen, når jeg skal regne hastigheden ud?


Svar #1
18. februar 2017 af milleneedshelp1 (Slettet)

Nogle, der kan hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. februar 2017 af tyskeren11

???????


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. februar 2017 af Jerslev

#0: Hvad har du af oplysninger?

- - -

mvh

Jerslev


Svar #4
18. februar 2017 af milleneedshelp1 (Slettet)

#3

#0: Hvad har du af oplysninger?

Jeg har ingen oplysninger - jeg skal selv tildele relevante værdier for de fysiske størrelser. Jeg har dog ikke en databog jeg kan slå op i, så derfor har jeg brug for hjælp til dette.


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. februar 2017 af Jerslev

#4: Så går opgaven jo ud på, at du selv skal vurdere, hvad der er rimelige værdier. :) Hvor meget fylder et menneske, når det ligger ned? 1 kvm? 2 kvm? 0,5 kvm?

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (1)

Svar #6
18. februar 2017 af Kwon (Slettet)

På baggrund af billedet ville jeg vurdere overfladearealet af personen til at være A_{person}=0,7m^2  .


Svar #7
18. februar 2017 af milleneedshelp1 (Slettet)

#6

På baggrund af billedet ville jeg vurdere overfladearealet af personen til at være A_{person}=0,7m^2  .

Jeg er meget enig der! Mange tak :)

Jerslev kunne du måske hjælpe mig med formfaktoren? Jeg har ikke adgang til en databog.


Brugbart svar (0)

Svar #8
18. februar 2017 af Jerslev

#7: hvad er størrelsesordenen for en formfaktor?
- - -

mvh

Jerslev


Svar #9
18. februar 2017 af milleneedshelp1 (Slettet)

Hvad mener du?


Brugbart svar (0)

Svar #10
19. februar 2017 af hesch (Slettet)

#0:  Sådanne svævende mennesker er omgivet af en turbulent luftstrøm  ( ikke laminar ).

Derfor er luftmodstanden proportional med kvadratet på lufthastigheden, altså:

m * g = k * vluft2 , hvor m er personens masse.

Jeg mener at der for denne luftmodstandsfaktor ( k ) - der iøvrigt afhænger af personens stilling i forhold til lufstrømmen - gives formler på basis af netop et legemes formfaktor.

Så google èn sådan formel, og du kan regne "baglæns".

Den stilling, som kvinden i forgrunden indtager, giver en lufthastighed ≈ 200 km/t. Dette er en erfaring ud fra hastighedsmålinger på personer, der foretager et frit fald uden faldskærm.


Skriv et svar til: Formfaktor og overfladeareal for menneske?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.