Matematik
Tvivl om beregning af gennemsnit
Hej
Jeg søger hjælp til at beregne gennemsnittet for et antal feltundersøgelser.
Jeg har 3 forskellige typer marker, med hver 8 plots, hvor jeg har indsamlet insekter. Nu skal jeg beregne gennemsnittet pr. type mark. I alt er der 15 marker med i alt 120 plots. 5 af markerne kalder jeg type 1 (og den indeholder dermed 40 plots), 3 marker er type 2 (med i alt 24 plots) og 7 marker er type 3 (med i alt 56 plots).
Indtil videre har jeg lagt summen af insekter fra alle plotsene i type 1-markerne sammen, og divideret med det samlede antal insekter på alle marker (dvs. i alle 120 plots). Derefter har jeg gjort det samme med de to andre typer af marker. Det summer op til 1, hvilket det også skal, men jeg er alligvel i tvivl om, om det er den korrekte fremgangsmåde, da der ikke er lige mange marker og plots pr. marktype. Jeg har overvejet vægtet gennemsnit, men det går ikke, da markerne hver især vægter lige meget.
I kan se min excelfil for at se nærmere på beregningerne.
Håber, på at kunne få lidt sparring! På forhånd tak.
Svar #1
05. marts 2017 af peter lind
Du kan også tage den enkelte type marker og dividere med antal insekter på denne type marker. Det kommer jo helt an på hvad du ville vide
Svar #2
06. marts 2017 af Therk
De beregninger, du har lavet har ikke noget med gennemsnit at gøre. Du har beregnet anddelen af insekter, der er i hver marktype. Dvs. 22% af de indsamlede insekter var i marktype 1, 12% i marktype 2 og 66% i marktype 3.
Vi bliver nødt til at spørge: Hvad mener du med "nu skal jeg beregne gennemsnittet pr. type mark"? Ønsker du gennemsnittet af antal insekter per plot for hver mark?
Skriv et svar til: Tvivl om beregning af gennemsnit
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.