Fysik
Opgave i fyaik
Jeg har vedhæftet opgavwn
Svar #4
14. marts 2017 af Soeffi
Undskyld, det jeg mener er, at man skal finde det, som der er et spørgsmålstegn ud for.
Svar #5
15. marts 2017 af Eksperimentalfysikeren
Du skal finde to reaktionskræfter. Dertil skal du bruge to ligninger. Der uendlig mange måder at opstille sådanne ligninger på, men princippet er hver gang det samme, undtagen den ene gang:
Summen af de nedadrettede kræfter skal være lig summen af de opadrettede kræfter. Dette giver en ret simpel ligning.
Du udvælger et punkt på stangen. Så opstiller du momentligningen om punktet. Hvert af momenterne har formen kraft gange arm. Summen af momenterne skal være 0. Husk at regne med fortegn. De momenter, der drejer den ene vej, er positive, og de, der drejer den anden vej, er negative.
Da der er uendeligt mange muligheder for at vælge punktet, er der uendelig mang mulige ligninger. Det gælder så om at finde et punkt, der er bekvemt at regne med. Hvis du vælger ét af punkterne A eller B, vil momentet fra henholdsvis RA og RB blive nul og momentligningen vil kun indeholde den anden reaktionskraft, der så bliver nemmere at finde. Derefter kan du bruge den første ligning til at finden den anden reaktionskraft.
Svar #6
15. marts 2017 af Dagensmand1 (Slettet)
Er der nogen som helst mulighed for, at der er en der kan sætte opgave 1 op for mig? Jeg bliver forvirret af, at de to punkter a og b ikke er for enden af bjælken men henholdsvis 2m inde og 1m. inde.
Det ville være godt med de tal, og den formel i ville bruge til opgaven. Jeg ved godt tallene, og er klar over at de skal omregnes til KN, men det ville stadig hjælpe.
Jeg har prøvet mig frem og tilbage nu, men føler mig slet ikke sikker på at jeg gør det korrekt. Derfor vil en hjælpende hånd være god, så jeg kan bruge den som facit, og klare opgave 2 selv.
Ellers tak for støtten, til jer som hjælper herinde.
Svar #7
15. marts 2017 af Eksperimentalfysikeren
Eksempel 1: Momenter om A, regnet positive i positiv omløbsretning:
0 = -Fty* 3m + RB*7m = - 250kg * 9,82ms-2*3m + RB*7m
Eksempel 2: Moment om B, samme omløbsretning:
0 = Fty * 4m - RA*7m = 250kg * 9,82ms-2*4m - RA*7m
Eksempel 3: Moment om venstre ende af bjælken, samme omløbsretning:
0 = -Fty * 5m + RA*2m + RB*9m = -250kg * 9,82ms-2 *5m + RA*2m + RB*9m
Eksempel 4: Kraftballance, positiv retning opad:
0 = -Fty + RA + RB = -250kg * 9,82ms-2 + RA + RB
Et vilkåligt par af disse ligninger kan løses og man får samme resultat.
Skriv et svar til: Opgave i fyaik
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.