Fysik

Hjælp til en bedre forståelse af Newtons 3. lov

05. maj 2017 af Henry1505 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Halløj!

Jeg kan ikke helt forstå Newtons 3. lov, -  der er nogle ting, som jeg bare ikke kan få til at give mening.

Loven  lyder således: "To genstand påvirker hinanden med lige store og modsatrettede kræfter" 

Dette betyder at kræfterne ikke ophæver hinanden, selvom de er lige store? Og hvis der er lige store, hvordan kan det så være, at hvis man banker hånden ind i væggen er det hånden der tager skade, men ikke væggen? Krafterne er jo lige store, så burde hånden i det hele taget tage skade, hvis den resulterende kraft er 0? Jeg savner nogle eksempler, som er lettere at forstå.

Håber I kan hjælpe, og god weekend!

Brugbart svar (1)

Svar #1
05. maj 2017 af peter lind

Du skal regne med at kraften virker på det andet legeme. I dit eksempel slår du på muren med en eller anden kraft. Der viker så en lige så stor og modsat rettet kraft på hånden

Brugbart svar (1)

Svar #2
05. maj 2017 af AngelOneOne

Hej.

Du kan eventuelt tage et kig på Niels Bohr instituttets forklaring af Newtons 3. lov med to biller på skøjter :o)

http://fysikleksikon.nbi.ku.dk/n/newton/

Du kan også tænke på en bog der ligger på et bord. Tyngdekraften trækker jo i bogen og for at bogen kan blive liggende på bordet, bliver bordet nødt til at skubbe tilbage mod bogen, med en kraft der er lige så stor, men modsatrettet. Hvis du skubber til et hus så vælter (under normale tilstande i hvert fald) huset ikke. Du mærker tilgængæld et tryk mod dine hænder, hvilket faktisk er huset der skubber tilbage mod dig med en lige så stor kraft, som du skubber til huset med.

/Angel

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Svar #3
06. maj 2017 af Henry1505 (Slettet)

Aha mange tak for jeres svar! Fortsat god lørdag!

Svar #4
10. maj 2017 af Henry1505 (Slettet)

Kære Peter Lind og AngelOneOne

Jeg er ked af, at skulle forstyrre igen, men jeg har et eksempel, jeg ikke helt kan forstå, som jeg håber I eventuelt kan hjælpe mig med.

Jeg har først og fremmest vedhæftet eksemplet. Eksemplet viser en person som løfter en kasse. Hvis vi forstiller os, at kassen løftes med en jævn hastighed, ville det betyde at tyngdekraften påvirker kassen og dermed personens muskler med kraft (Ftyngde). Ifølge Newtons 3. lov kan kræfter ikke være alene, og derfor påvirker personen kassen med en modsatrettet, men lige så stor kraft på klodsen (Fløft). Dette giver umiddelbart god mening, Fres=0.

Men hvis vi nu forstiller os, at kassen ikke løftes med en jævn hastighed, men at personen skynder sig at løfte kassen op på bordet, så ville Fløft være større end Ftyngde. Fløft ville med andre ord overvinde Ftyngde, og Fres er nu forskellige fra 0 (Newtons 2.lov). Det er nu, jeg ikke kan forstå princippet med Newtons 3. lov, for Ftyngde og Fløft (som er modsatte) er jo ikke lige store mere? Så her er Newtons 3. lov ikke gældende, og er det fordi at situationen nu foregår i et accelererende system og ikke i et inertielsystem?

Jeg håber I kan hjælpe! Og undskyld den lange forklaring, I ønskes en god tirsdag! 

Brugbart svar (1)

Svar #5
10. maj 2017 af peter lind

Fres = Fløft - Ftyngde > 0 så er den resulterende kraft er positiv, som den også skal være. Kraften på hænderne er lige så stor og modsat rettet løftekraften

Brugbart svar (1)

Svar #6
10. maj 2017 af AngelOneOne

Hej,

Det du skal tænke på er, at Newtons tredje lov, beskriver et legeme der påvirker et andet lege med en kraft. I newtons anden lov, er der også blandet acceleration med ind i billedet. Teknisk, er accelerationen en ubalanceret kraft der påvirker et system i ligevægt. Newtons anden lov siger: "at hvis der er en ubalanceret kraft, der virker på et objekt, så vil objektets bevægelse ændre sig" - At ændre bevægelse = acceleration. Når kassen står på gulvet, er systemet i ligevægt = kassen (i dette tilfælde) bevæger sig ikke. Når du tager fat i kassen og løfter i den, påfører du en ubalanceret kraft, der resulterer i, at kassen accelererer.

Man kan også bruge en bil til at illustrere hvordan acceleration påvirker et objekt. Når du sidder i førersædet i en bil, har du et antal kontroller til rådighed. På gulvet er der en speeder- og en bremsepedal. Du bruger disse til at øge eller sænke bilens fart. En ændring i fart er én måde bevægelsen af et objekt kan ændre sig på. Men du skal også huske at du har rattet imellem dine hænder. Når du bevæger dig langs vejen og du drejer på rattet, ændres din fart sig ikke nødvendigvis, men retningen af din bevægelse gør. En ændring i retningen er også en form for ændring i bevægelse.

Sammen, kaldes farten og retningen af et objekts bevægelse, for objektets hastighed. Den sats, hvormed hastigheden af et objekt ændres, kaldes acceleration. Acceleration refererer faktisk til, hvor hurtigt ændringen i hastigheden sker. Her kan du også nemt se, at er accelerationen positiv eller negativ, påvirkes objektet af en kraft der får det til at accelerere. Er kraften 0, er systemet i ligevægt og accelererer ikke. For eksempel, hvis du bevæger fra 0 til 60 km/t på 4 sekunder i en bil, føler du at du bliver presset tilbage i sædet, men det er i virkeligheden ryglænet, der skubber mod din krop og får dig til at accelerere sammen med bilen. Hvis det derimod tager 2 minutter at gå fra 0 til 60 km/t, er accelerationen så lille, at man næsten ikke lægger mærke til den.

Det samme gør sig gældende for kassen. Løfter du den langsomt, påvirker du kassen med en lille kraft. Hvis du løfter den hurtigt, med en større kraft. Kraften er altså positiv, som Peter Lind også siger, fordi du får objektet (kassen) til at bevæge sig.

Håber det hjælper på din forståelse.

PS - Jeg har nogle tegninger jeg kan sende til dig, som illustrerer bil-eksemplet og en der illustrerer et skubbe-eksempel. Jeg kan sende dem privat til dig, hvis du er interesseret.

/Angel

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Skriv et svar til: Hjælp til en bedre forståelse af Newtons 3. lov

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.