Matematik
Eksponentiel funktioner - hvorfor skal b skal være større end 0?
Hej!
Hvordan kan det være at b skal være større end 0 i eksponentielfunktioner?
Svar #1
12. juni 2017 af Mathias7878
Fordi en eksponetiel udvikling aldrig skærer x-aksen. Det ville den gøre, hvis b var negativ
Svar #2
12. juni 2017 af SuneChr
Man har
y = bax ⇔ log y = log b + x·log a
som er defineret for a > 0 b > 0 og x ∈ R
Svar #3
12. juni 2017 af peter lind
Strengt taget er en negativ værdi af b ikke forbudt. Man bruger den i praksis bare kun med b>0. b=0 vil give en konstant funktion, og det er ikke en eksponentiel funktion
Svar #4
12. juni 2017 af Henry1505 (Slettet)
Men hvorfor må vores fremskrivningsfaktor ikke være negativ? Hvilket jo ville give en negativ b-værdi?
Svar #5
12. juni 2017 af Henry1505 (Slettet)
Jeg har et til enkelt spørgsmål, som jeg håber I kan svare på! Hvordan kan det være at ln(1)=log(1)=0 og at log(10)=ln(1)=1? Jeg har vedhæftet et billede. :-)
Svar #8
12. juni 2017 af SuneChr
# 4
Hvis a < 0 giver ax kun mening for x ∈ Z ∪ {0}
og for eksponentialfunktionen skal alle x ∈ R kunne tages i anvendelse.
Svar #10
12. juni 2017 af peter lind
#4 Fordi a i en vilkårlig potens ikke er defineret. eksempel hvad er (-2)π
Det er et definitionsspørgsmål at ln(1) = 1 log(1) = 0. Log(10) = ln(e) =1 er fordi grundtallet er henholdsvis 10 og e. Man kan også have logaritmefunktioner med andre grundtal. Et i praktisk anvendt grundtal er 2
Svar #12
13. juni 2017 af Eksperimentalfysikeren
For at en funktion skal kunne kaldes en logaritmefunktion, skal den opfylde ligningen:
log(a*b) = log(a) + log(b).
Denne ligning kaldes logaritmefuktionernes funktionalligning. Indsætter man heri a=1, får man:
log(1*b) = log(b) + log(1),
men da 1*b = b, følger heraf, at log(1) = 0, uanset grundtallet. Bemærk, jeg har her brugt "log" til at angive en vilkårlig logaritmefunktion, ikke kun 10-talslogaritmen.
Om dit oprindelige spørgsmål: Det er uklart, fordi du ikke skriver fuktionsudtrykket op. Er det f(x) = a*bx eller g(x) =b*ax? Begge skrivemåder bruges.
Jeg vil gå ud fra f.
a kan både være positiv og negativ. a=0 er også mulig, men uinteressant, fordi den giver f(x) = 0.
b=0 er ligeledes uinteressant, da det også giver f(x) = 0, dog ikke for x=0, hvor f ikke er defineret, 00 er ikke defineret.
Hvis f er en reel funktion, kan b ikke være negativ, da b opløftet til en ikke hel potens ikke er defineret i de reelle tal. Derimod kan b godt være negativ, hvis f er en kompleks funktion.
Skriv et svar til: Eksponentiel funktioner - hvorfor skal b skal være større end 0?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

gælder:

dvs med udvidet definitionsmængde.