Dansk

Hvad synes/syntes i om filmen, som I så? Er begge korrekte?

30. juni 2017 af Slimetcake (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej med jer. Jeg håber, at Studieportalen er det rette sted at stille mit spørgsmål, som jeg ikke har kunnet finde et klart svar på andre steder.

Lad os antage, at vi lige har set en film, som nu er slut. Jeg stiller jeg jer derefter følgende spørgsmål:

"Hvad synes/syntes I om filmen?"

Jeg vil altid selv bruge "synes" i dette tilfælde, da ens mening om filmen jo lige er dannet, men jeg har en tvivl om, hvorvidt "syntes" er helt udelukket, eller om det faktisk kan gå an ifølge retskrivningen. Er det kun "synes", som er korrekt, eller kan begge godtages?

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. juni 2017 af Mathias7878

Se evt:

https://www.studieportalen.dk/Video/Synessyntes-104.aspx

- - -

Svar #2
30. juni 2017 af Slimetcake (Slettet)

Se evt:

https://www.studieportalen.dk/Video/Synessyntes-104.aspx

Jeg er indforstået med, at synes bruges i nutid, og syntes bruges i datid. Det er et meget konkret eksempel, jeg søger svar på. Som sagt er jeg klar over, at "synes" er korrekt. Mit spørgsmål er, om "syntes" (i dette konkrete eksempel) også kan anses som korrekt.

"Hvad synes/syntes I om filmen, som I så i går?"

Man kunne tænke, at "syntes" godt kan bruges, idet ens mening om filmen også "fandtes" for 5 minutter siden. Er "syntes" forkert?

Brugbart svar (0)

Svar #3
02. juli 2017 af Stygotius (Slettet)

På dansk refererer datid altid til et bestemt tidspunkt i fortiden (hvilket førnutid ikke gør).

Du må gøre dig klart hvad du mener. 

Hvis du siger "Hvad syntes I om filmen da gik ud af biografen?", giver det kun mening at bruge "syntes" da du spørger om noget der "foregik" i fortiden 

Hvis du siger  "Hvad synes I om filmen?", spørger du efter deres mening på det tidspunkt du spørger dem.

NB. Det har intet med "retskrivning" at gøre.

Det er ikke et spørgsmål  om korrekt / ikke korrekt; dine to eksempler betyder to forskellige ting.

Skriv et svar til: Hvad synes/syntes i om filmen, som I så? Er begge korrekte?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.