Matematik

Ligninger!

07. august 2017 af Emmaa1212 - Niveau: B-niveau
Hej
Jeg har fået ligningen: 80 (under brøkstreg) 10x-5 = 12 (under brøkstreg) x+3 + 13 under brøkstreg 2x- 1.
Jeg har godt nok fået en forklaring på hvordan man gør det og svaret. Men kan bare ikke finde ud af det. Jeg ville gerne have hjælp i detaljer og hvorfor man gør som man gør.
På forhånd tak

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. august 2017 af Mathias7878

Kan du ikke tage et billede af dine ligninger? Kan ikke helt finde hoved og hale i den måde, du har prøvet at stille dem op?

- - -

Svar #2
07. august 2017 af Emmaa1212

.
Vedhæftet fil:image.jpeg

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. august 2017 af mathon

\small \frac{5\cdot 16}{5\cdot (2x-1)}=\frac{12}{(x+3)}+\frac{13}{(2x-1)}                  venstre brøk forkortes med 5

\small \small \frac{ 16}{ (2x-1)}=\frac{12}{(x+3)}+\frac{13}{(2x-1)}                       brøkerne med samme nævner
                                                                                                               subtraheres

\small \frac{ 16-13}{ (2x-1)}=\frac{12}{(x+3)}

\small \frac{ 3}{ (2x-1)}=\frac{12}{(x+3)}                                          brøkerne divideres med 3

\small \frac{ 1}{ (2x-1)}=\frac{4}{(x+3)}                                           der ganges 'over kors'

\small 4\cdot (2x-1)=x+3

\small 8x-4=x+3

\small 7x=7

\small x=1

Brugbart svar (0)

Svar #4
07. august 2017 af Anders521

Hej Emmaa1212,

de fleste elever er nok tilbøjelig til at løse ligningen uden videre som i #3, men jeg tror det er go' skik at du gør læseren opmærksom på hvilke x-værdier ligningen ikke giver mening før du løser den: du ved at hvis x=-3 eller x=1/2vil du have led i ligningen hvis nævner har tallet 0, dvs. du dividerer med 0, hvilket ikke kan lade sig gøre og dermed kan disse x-værdier ikke være løsningen til din ligning.

Hvis du tilføjer denne bemærkning til dine udregninger vil du få et mere fyldstgørende besvarelse af opgaven.

Skriv et svar til: Ligninger!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.