Matematik

PROBLEMER MED MATEMATIK! (Og.. fysik/kemi).

07. august 2017 af Nedah2002 - Niveau: 9. klasse

Halløj,

Jeg skal op i 9. klasse her efter sommerferien, og jeg er meget opsat på at forbedre mine karakterer - markant. Jeg klarer mig utrolig godt, både i dansk, engelsk, samfundsfag, historie, osv. - Generelt de fleste samfundsfaglige & sproglige fag. 

Dog har jeg en del problemer med naturfaglige fag - matematik, fysik, kemi. Jeg finder mig selv ude af stand til at forstå det meste af, hvad der bliver sagt i disse fag - og jeg lytter endda koncentreret, hvis jeg selv skal sige det. Jeg er godt klar over, at vi alle har vores egne talenter, og at vi ikke alle kan være gode til det hele på én gang - dog ser jeg ikke noget problem i at prøve.

Mit spørgsmål til jer herinde er helt enkelt; ligger nogen af jer muligvis inde med et par tips, der kan gøre disse fag lettere for mig, og resultere i, at mine karakterer bliver bedre? JEG ER DESPERAT - så hvis du tilfældigvis ligger inde med nogle tips & tricks, ville det være meget værdsat hvis du gad dele dem herinde! - Tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. august 2017 af Eksperimentalfysikeren

Det er svært at give dig et virkelig brugbart råd uden at vide, hvad der går galt for dig. Det ved du sikkert heller ikke selv, for så havde du nok gjort noget ved det.

I alle tre fag er der et fundament, der er meget vigtigt for faget. Har man ikke fået ordentlig fat i fundamentet, kan resten være ligegyldigt. Derfor: Få fat i nogle begynderbøger om fagene, læs dem og løs nogle af opgaverne.

Et eksempel: I matematikken gøres der en del ud af, at man skal kende kvadratsætningerne, helst udenad. Men hvor kommer de fra. De hører ikke til fundamentet, men snarere til stueetagen. Hvis du ikke kan udlede dem selv, så skal du sætte dig ind i reglerne for bogstavregning, rækkefølgen af regneoperationer og parenteser. Kender du kun de almindelige kvadratsætninger, men ikke de grundlæggende regler, kan du ikke klare et udtryk som (a+b+c)4, men kan du bogstavregning, rækkefølgen af udregninger, parentesregler og potenser, kan du selv regne udttrykket ud.


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. august 2017 af SuneChr

På nettet kan søges en mangfoldighed af små korte videoer, som behandler et afgrænset emne.
Nogle er mindre gode og med dårlig lyd. Du vil sikkert med fordel have glæde af frividen.dk
Videoer har den fordel, at "læreren" aldrig bliver træt af, at eleven spørger og spørger igen og igen.
Lad dig inspirere heraf og supplér med evt. opfølgende spørgsmål her på portalen, hvor der er mange
dygtige til at hjælpe.   


Skriv et svar til: PROBLEMER MED MATEMATIK! (Og.. fysik/kemi).

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.