Matematik

hjælp til nogle opgaver haster!!!

10. august 2017 af iisommerii (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej jeg har brug for hjælp til nogle opgaver, opgaverne lyder...

opgave 1)

Antallet af brugere af en bestemt app til mobiltelefoner vokser med 25% om året. I 2014 var der 250 tusinde brugere af denne app

Indfør en passende variable, og opstil en model, der beskriver antal brugere af denne app efter 2014.

opgave 2)

?en funktion f er bestemt ved

f(x)=4x^3-8x+6

bestem f(2)

Opgave 3)

??på figuren ses graferne for tre linære funktioner f,g og h

Opskriv en mulig forskrift for hver af de tre funktioner

jeg vedhæfter figuren

jeg har virkelig brug for hjælp i må meget gerne give en forklaring på den måde i løser opgaverne på med ord så jeg bedre kan forstå det.

Vedhæftet fil: op 1 hj.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. august 2017 af fosfor (Slettet)

1) y = 250*1.25x (y er antal 1000'er af brugere, x er år efter 2014)

2) f(2) = 32-16+6 = 22

3) blå: y=1-x
rød: y=1+x/2
sort; y=2x-1/2

Brugbart svar (0)

Svar #2
10. august 2017 af JulieW99

I stedet for bare at løse det; hvor er det driller dig henne? :)

Jeg vil gerne hjælpe dig til at forstå opgaven.

- - -

Vh Julie

Brugbart svar (0)

Svar #3
10. august 2017 af Anders521

Hejsa 

I #1 kan du læse at svaret i opgave 1 er y=250\cdot 1.25^{x}. Hvordan er man når frem svaret? Du skal matematisere det givne information, dvs. at du skal bestemme hvilke ligning/funktion der giver den model der korrekt afspejler informationen. Kodeordet her er "25%" hvilket kan lede dig til emnet om rentesregning og dernæst til formlen K_{n}=K_{0} (1+r)^{n} . Den ser bekendt ud ik.! Sådan kan du nå frem til svaret vist i #1.

Noget siger mig at du i opgave 2 ikke har styr på funktionsbegrebet. Du er givet en funktion der betegnes med bogstavet f der så har regneforskriften 4x^{3}-8x+6. Når du bliver spurgt om at bestemme f(2), så betyder dette i ord at du bestemme funktionsværdien af f når variablen x er lig tallet 2. Rent handlingsmæssigt skal du sætte 6 ind i x's plads i regneforskriften dvs. 4\cdot 2^{3}-8\cdot 2+6 og så når du frem til næste svar i #1.

Brugbart svar (0)

Svar #4
10. august 2017 af Anders521

Bemærk at i opgave 3 bliver du bedt om at finde regneforskrifter for 3 lineær funktioner. Du ved så at funktionsklassen af denne type har forskriften ax+b. To af funktionerne f og g har en postiv hældning (den ene er stejlere end den anden)dvs. at deres hældningskoefficient skal være postiv. f skærer y-aksen positivt i modsætning til g. Samme ræssonement kan du gøre med h. Og så har du et muligt svar som i #1.

Skriv et svar til: hjælp til nogle opgaver haster!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.