Matematik
Indfør passende variable, og skitser en mulig graf
Hej søde mennesker derude
Jeg er i gang med en matematikaflevering, hvor der er en opgave, som jeg har en smule svært ved. Opgave beskrivelsen lyder således: Forestillingen om, at man bliver mere sund af at tage store mængder næringsstoffer - om det så er vitaminer, mineraler eller urter - stammer fra den fejlopfattelse, at dosis er ligefrem proportional med den formodede virkning. Eller med andre ord: Mange tror, at jo større mængde man tager, jo bedre virkning opnår man. At det ikke er tilfældet, er ganske tydeligt, hvis man kigger på insulin. I små doser sænker insulin blodsukkerniveauet ved at fremme glucosens transport ind i cellen. Men i store doser ændres virkningen af insulin, så blodsukkeret øges. Derfor har en højere dosis insulin en farmakologisk skadelig virkning i stedet for en fysiologisk virkning.
Kilde: www.helsenyt.com
a) Indfør passende variable, og skitser en mulig graf over sammenhængden mellem insulinmængde og blodsukkerniveau.
For at være ærlig så har hele den lange tekst forvirret mig lidt, håber I kan hjælpe ;)
Svar #1
29. august 2017 af SuneChr
Insulin findes i flere typer efter hvor hurtigt, insulinen optages i blodet, og hvor længe insulinen har den tilsigtede virkning. Det er ikke sådan lige at skære det hele over en kam. Du skal nok søge videre på insulins farmakologiske effekt.
Men i alle tilfælde tilstræber man, at blodglucosen skal forblive i et givet og acceptabelt interval, både hvad angår insulintypen og virkningens varighed.
Skriv et svar til: Indfør passende variable, og skitser en mulig graf
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.