Matematik

div. med brøker

30. august 2017 af gladdk - Niveau: 8. klasse

hej jeg fik dette spørgsmål 1/9:3/8    '' / '' skal forestille at være brøker tegnet kan i hjælpe med at finde et svar jeg er lidt i tvivl om hvordan man gør..

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. august 2017 af AngelOneOne

Hej,

Regnereglen for division med brøker er:

\frac{a}{b} / \frac{c}{d}=\frac{a}{b}\cdot \frac{d}{c}=\frac{a\cdot d}{b\cdot c}

/Angel

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Svar #2
30. august 2017 af gladdk

du kan vel ikke forklarer det på en bedre måde? jeg har lidr svært ved at forstå det når der står bogstaver i stedet

Brugbart svar (0)

Svar #3
30. august 2017 af AngelOneOne

Hej,

Når du skal dividere to brøker med hinanden, ganger du den første brøk med den omvendte brøk. Det vil sige at du i brøk nummer to, bytter om på tæller og nævner og så ganger du tællerne og nævnerne med hinanden. I dit eksempel er det:

\frac{1}{9}/\frac{3}{8}=\frac{1}{9}\cdot \frac{8}{3}=\frac{1\cdot 8}{9\cdot 3}=\frac{8}{24}

Denne brøk kan du så forkorte:

\frac{\frac{8}{8}}{\frac{24}{8}}=\frac{1}{3}

/Angel

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Svar #4
30. august 2017 af gladdk

jeg takker mange gange for hjælpen!:)

Skriv et svar til: div. med brøker

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.