Matematik

Sandsynlighedsregning - DESPERAT BRUG FOR HJÆLP!

07. september 2017 af Nedah2002 - Niveau: 9. klasse

Halløj:)

Sååå, det er sådan, at jeg i de sidste uger har arbejdet med Spil og sandsynlighed inden for matematik. Nu er vi så kommet til dér, hvor  jeg skal lave en evalueringsopgave, og jeg har SERIØST brug for hjælp med nogle spørgsmål - SÅ PLEASE, HJÆLP MIG!

Det er så sådan, at vi har en 4-sidet terning, og en 6-sidet terning. Spørgsmålet lyder sådan:

Hvad er sandsynligheden for at slå mindst én 3'er på to slag? 

Der er også en anden opgave jeg har utrolig, utrolig svært ved, som lyder sådan her: 

Anna har fundet ud af, at slå summen 8, ikke er særlig stor. Hun giver Lotte odds 1:9, hvis hun, Lotte, på to forsøg kan slå præcis ét slag, hvor øjnene tilsammen giver 8 - Undersøg og forklar, om det er et godt odds for Lotte. Du skal begrunde dit svar.

JEG HÅBER VIRKELIG NOGEN HERINDE KAN HJÆLPE MIG, HURTIGST MULIGT! TAK - ellers er opgaverne også i den vedhæftede Word-fil, og det er opgave 1.5&1.6.


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. september 2017 af fosfor

1) Jeg tror der menes, at du bare skal tælle, da der kun er 24 mulige slag:
\begin{array}{|c|c|c|c|c|c|} \hline \text{1,1} & \text{1,2} & \text{1,3} & \text{1,4} & \text{1,5} & \text{1,6} \\ \hline \text{2,1} & \text{2,2} & \text{2,3} & \text{2,4} & \text{2,5} & \text{2,6} \\ \hline \text{3,1} & \text{3,2} & \text{3,3} & \text{3,4} & \text{3,5} & \text{3,6} \\ \hline \text{4,1} & \text{4,2} & \text{4,3} & \text{4,4} & \text{4,5} & \text{4,6} \\ \hline \end{array}

højre tal = 6-sidet , venstre tal = 4-sidet.

2) De af udfaldene, der summer til 8 (svarende til en diagonal i tabellen) kan du også bare tælle og dividere med det totale antal, 24.

Odds fås som sandsynligheden for succes divideret med sandsynligheden for fiasko.


Svar #2
07. september 2017 af Nedah2002

Tak for din hjælp! Det har virkelig reddet mig! - Dog er jeg en smule forvirret; bliver 3,3 set som 1 eller 2 'muligheder', udfald, 3'ere? 


Svar #3
07. september 2017 af Nedah2002

- Og det samme med 4,4 i den næste opgave:)


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. september 2017 af Soeffi

#3 Hvert felt i skemaet er eet udfald.

(Hvis derimod den ene terning har to 3'ere og mangler et af de andre antal øjne, skal hver af de to 3'er betragtes for sig.)


Skriv et svar til: Sandsynlighedsregning - DESPERAT BRUG FOR HJÆLP!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.