Fysik

Opgaver inden for opdrift og totaltryk

13. september 2017 af PeRsEuSs - Niveau: B-niveau

Jeg har lige samlet de opgaver som jeg havde mest svært ved, om det udregningen som er forkert eller om det er formlen jeg har brugt forkert, det ved jeg ikke, men hvordan ville I regne følgende opgaver ud :)

Totaltryk:

3 | I en kolbe er der et 12,4 cm højt lag af rapsolie over et lag af vand

a) Hvor højt skal vandlaget være, for at vandsøjletrykket er det samme som rapsoliesøjletrykket?

Opdrift:

4 | En isflage

En isflage har arealet 2,50 m2 og tykkelsen 15,0 cm. Isflagen flyder på et hav med en densitet på

1,03 ×103 kg/m3. Regn med, at isens densitet er 917 kg/m3 (densiteten af is ved 0 oC)

a) Beregn opdriften på isen, hvis den er presset helt ned, ådan at overfladen af isflagen er helt nede i niveau med vandoverfladen.

b) Hvor meget masse kan isflagen bære (ud over sin egen masse)?

c) Hvor dybt stikker isflagen ned i vandet, hvis der ikke er noget ovenpå den

6 | Er denne metalklump lavet af aluminium eller sølv

To massive metalklumper - en aluminiumklump og en sølvklump - har samme masse. De to klumper hænger i hver sin snor, og er nedsænkede i vand.

a) Bestem forholdet mellem snorkræfterne for aluminiumklumpen og sølvklumpen, når disse er nedsænket i vand. (Her får jeg forket resultat, det må være en tastefejl eller formlen jeg bruger forkert)

Tak for Jeres tid :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. september 2017 af mathon

3) I et måleglas er der et 12,4 cm højt lag af rapsolie over et lag af vand

trykligning (væsker i hvile):
                                         \small h_v\cdot \rho _v\cdot g=h_r\cdot \rho _r\cdot g

                                         \small h_v=\tfrac{\rho _r}{\rho _v}\cdot h_r

                                         \small h_v=\tfrac{920}{1000}\cdot (12{.}4\;cm)

                                         \small h_v= 11{.}4\;cm


Brugbart svar (1)

Svar #2
13. september 2017 af peter lind

3)    Væsketrykket er ρ*g*h så ρvand*g*hvand = ρolie*g*holie

4) a) Opdrift = masse*rumfang af vand den fortrænger

b) Differencen mellem resultatet i a) og isens masse

c) Brug at vandet den fortrænger er lig med massen af isen

6) Rumfang = masse/massefylde. Find deraf udtrykt ved m hvor stor opdriften er på henholdsvis aluminium og sølv


Brugbart svar (1)

Svar #3
13. september 2017 af mathon

6)
            \small \frac{S_{Al}}{S_{Ag}}=\frac{1-\tfrac{\rho _{vand}}{\rho _{Al}}}{1-\tfrac{\rho _{vand}}{\rho _{Ag}}}=\frac{1-\tfrac{0{.}998}{2{.}7}}{1-\tfrac{0{.}998}{10{.}50}}=0{.}70


Brugbart svar (1)

Svar #4
13. september 2017 af mathon

detaljer:

   Opdrift:
                     \small F_{op\; Al}=\frac{m}{\rho _{Al}}\cdot \rho _{vand}\cdot g=m\cdot g\cdot \frac{ \rho _{vand}}{ \rho _{Al}}

                     \small F_{op\; Ag}=\frac{m}{\rho _{Ag}}\cdot \rho _{vand}\cdot g=m\cdot g\cdot \frac{ \rho _{vand}}{ \rho _{Ag}}

  snorkraftforhold:

                     \small S_{ Al}=\frac{m\cdot g-m\cdot g\cdot \tfrac{\rho _{vand}}{\rho _{Al}}}{m\cdot g-m\cdot g\cdot \tfrac{\rho _{vand}}{\rho _{Ag}}}=\frac{m\cdot g\left ( 1-\tfrac{\rho _{vand}}{\rho _{Al}} \right )}{m\cdot g\left ( 1-\tfrac{\rho _{vand}}{\rho _{Ag}} \right )} =\frac{1-\tfrac{\rho _{vand}}{\rho _{Al}}}{1-\tfrac{\rho _{vand}}{\rho _{Ag}}}


Brugbart svar (1)

Svar #5
14. september 2017 af mathon

korrektion:

                     \small \small \frac{S_{ Al}}{S_{ Ag}}=\frac{m\cdot g-m\cdot g\cdot \tfrac{\rho _{vand}}{\rho _{Al}}}{m\cdot g-m\cdot g\cdot \tfrac{\rho _{vand}}{\rho _{Ag}}}=\frac{m\cdot g\left ( 1-\tfrac{\rho _{vand}}{\rho _{Al}} \right )}{m\cdot g\left ( 1-\tfrac{\rho _{vand}}{\rho _{Ag}} \right )} =\frac{1-\tfrac{\rho _{vand}}{\rho _{Al}}}{1-\tfrac{\rho _{vand}}{\rho _{Ag}}}


Svar #6
14. september 2017 af PeRsEuSs

Tusind tak for hjælpen. :) Jeg var sikker på at jeg var på rette spor, men jeg tastede formlen forkert ind. :)


Skriv et svar til: Opgaver inden for opdrift og totaltryk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.