Kemi
Et par spørgsmål til organisk kemi
I må altså undskylde, at jeg stiller så mange spørgsmål, men ja.. Har et par stykker:
1. Hvilke af følgende stoffer har det højeste kogepunkt og hvorfor?
a) Ethen eller butan
Svar: Butan
b) 2-methylpropan eller butan
Svar: Butan
c) Ethan eller ethanol
Svar: Ethanol
Jeg har googlet mig frem til kogepunkterne, men jeg kan ikke se hvorfor, de har de højeste kogepunkter. Har det noget at gøre med hydrogenbindinger eller hvordan?
2. Phenol reagerer med dibrom i vandig opløsning. Resultatet er 2,4,6-tribromphenol.
a. Opskriv reaktionsskemaet. (Vil I ikke lige dobbeltjekke, om jeg har gjort det rigtigt?)
C6H6O + 3Br2 + 2H2O --> 2C6H3Br3O + 4H+
b. Hvilken type reaktion er det?
Må ærligt indrømme at jeg er helt lost ved denne her. Kan det være kondensationsreaktion, da vand fraspaltes?
3. To ethan-molekyler reagerer med hinanden og danner ethansyreanhydrid under fraspaltning af vand.
a. Hvilken reaktion er der tale om?
Er det igen en kondensationsreaktion, da vand fraspaltes?
Håber virkelig I kan hjælpe!
Svar #2
28. september 2017 af Meteora1 (Slettet)
Opgave 2a) Reaktionen skal være:
C6H6O + 3 Br2 → C6H3Br3O + 3 HBr
Svar #3
Svar 2b)
Det er en substitutionsreaktion. H erstattes med Br
Svar #4
3)
Skal det ikke være to ethansyre-molekyler, der reagerer med hinanden ?
Hvis det er ethansyre, er det en kondensationsreaktion
Svar #5
28. september 2017 af pinklife (Slettet)
Tusind tak, Meteora!! Det giver meget mere mening at det er en substitutionsreaktion med din rettede reaktionsskema og din forklaring!
#43)
Nej, i opgaven står der to ethan-molekyler.. Jeg ved selvfølgelig ikke, om min lærer mener noget andet, men ja. Så når det er to ethan-molekyler kan det ikke være en kondensationsreaktion?
Svar #11
01. oktober 2017 af Meteora1 (Slettet)
#5Tusind tak, Meteora!! Det giver meget mere mening at det er en substitutionsreaktion med din rettede reaktionsskema og din forklaring!
#43)
Nej, i opgaven står der to ethan-molekyler.. Jeg ved selvfølgelig ikke, om min lærer mener noget andet, men ja. Så når det er to ethan-molekyler kan det ikke være en kondensationsreaktion?
Hej pinklife, undskyld at jeg først svarer nu, jeg har ikke været i nærheden af en computer
Citat fra Wikipedia: En kondensationsreaktion er en kemisk reaktion hvor to molekyler eller
funtionelle grupper kombinerer til et molekyle under fraspaltning af et mindre ( ofte vand)
Så hvis vi forestille os 2 ethanmolekyler kombinerer til enten butan, 1-buten eller 2- buten
under fraspaltning af H2 ( brint ) så må det jo komme ind under definitionen
2 C2H6→ C4H10( butan) +H2 2C2H6 → C4H8 ( 1- buten eller 2- buten) + 2H2
Skriv et svar til: Et par spørgsmål til organisk kemi
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.