Matematik

Vedr. polygoner HJÆLP

29. september 2017 af trunzze - Niveau: 9. klasse

Hej SP! Jeg har en enkelt opave i min matematik aflevering. Jeg forstår ikke helt hvordan den skal gribes an.

Det drejer sig om den vedhæftede sidste opgave nederst "udfordingen" b): "Beskriv de cirkelbuer, der indgår i tegningen. I din beskrivelse skal du angive størrelsen af radius i forhold til kvadratets sidelængde, centrums placering og cirkeludsnittets størrelse angivet i grader. "

Håber at I kan hjælpe!

Vedhæftet fil: Om Polygoner.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. september 2017 af peter lind

den røde cirkel har centrum i midten af rektanglen og radius er den halve diagonal

de andre cirkler har centrum i hjørnerne og radius er firkantens side


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. september 2017 af Eksperimentalfysikeren

Der er ikke tilstrækkelige oplysninger til at give et præcist svar på, hvor de røde buer har centrum. Vi ser på buen til venstre. Dens centrum må ligge på linien gennem midtpunkterne af de lodrette sider. Da de fire buer danner en konveks figur, men ikke går glat over i hinanden, må centret ligge til højre for kvadratets midtpunkt. Buerne er fladere end kvadratets omskrevne cirkel. Det præcise sted kan ikke fastlægges, men det er et godt gæt, at det ligger på kvadratets højre side. I så fald danner den radius, der går fra dette punkt til kvadratets øvre venstre hjørne, hypotenuse i en retvinklet trekant, hvis kateter er 1 sidelængde og ½ sidelængde i kvadratet.


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. september 2017 af SuneChr

# 0  Det geometrisk konstruerede centrum for buen.SP 300920170219.JPG

Vedhæftet fil:SP 300920170219.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #4
30. september 2017 af SuneChr

Lille kommentar til billedet # 3:
Radierne for buerne A1A2 er naturligvis de samme og med centrene C1 og C2 .
Det samme gælder de to andre buer. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. september 2017 af SuneChr

# 0
Hvis du er bekendt med formlerne for pilhøjde og cirkelkorde, kan du, ved at eliminere r, som er radius for det cirkeludsnit, som spænder over den røde bue, beregne udsnitsvinklen v.
Ved at måle korden k, som er lig siden i kvadratet og pilhøjden p, som er den maksimale lodrette afstand fra korden til buen, får vi
         v = 4·tan-1 (2p/k)  *)
Når vi nu kender v, kan vi let finde r og den røde bues centrum.
__________
*)  Kræver lidt talgymnastik og kendskab til de trigonometriske forvandlingsformler.


Svar #6
01. oktober 2017 af trunzze

Mange tak for alle svar! Jeg forsøger lige at se nærmere på det!! :)


Skriv et svar til: Vedr. polygoner HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.