Matematik

Hjælp til Geogebra (find den rette linje)

06. oktober 2017 af Charlotte1864 - Niveau: B-niveau

Hej alle,

Er der nogen der kan hjælpe mig med to opgaver i GEOGEBRA:

1)  bestemme den rette linje, der har hældningskoef. a=-1/2 og går gennem punktet (7,-3) i GEOGEBRA.

2) bestemme den rette linje, der er parallel med y=3/7x+8 og skærer x-aksen i punktet (1/4,0)

Jeg har regnet dem i hånden, men har problemer med Geogebra som i kan høre.

På forhånd tak.

Brugbart svar (1)

Svar #1
06. oktober 2017 af Craoder (Slettet)

Jeg ved ikke, om det er meningen, denne opgave skal udføres på nogen specifik måde, men det er nemmest at bruge GeoGebras input-felt.

1) Du får oplyst hældningskoefficienten og punktet (7,-3). Nu skal du huske, at en ret linje kan skrives på formen:
y-y_0=a(x-x_0)
hvor ( x_0,y_0 ) er et punkt, linjen går gennem, hvilket du jo netop får oplyst. Du indtaster simpelthen dette i GeoGebras input-felt med de oplyste værdier, og du får den ønskede linje.

2) Denne opgave kan udøres på et par måder, men hvis du vil undgå beregninger(Jeg ved ikke, hvorfor det skulle være ;) ), kan GeoGebras indbyggede "parallel linje"-værktøj benyttes. Du indtaster altså først forskriften for den oplyste linje, hvorefter du definerer punktet (1/4, 0). Nu kan du bruge det førnævnte værktøj. Dette gøres ved at klikke på den oprindelige linje, hvorefter du klikker på punktet.

Svar #2
09. oktober 2017 af Charlotte1864

Tak skal du have Craoder!

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. oktober 2017 af Craoder (Slettet)

Selv tak, Charlotte! :)

Skriv et svar til: Hjælp til Geogebra (find den rette linje)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.