Matematik

Spørgsmål angående en opgave

18. oktober 2017 af 656 - Niveau: A-niveau

Hvordan vil I løse den vedhæftede opgave?


Svar #1
18. oktober 2017 af 656

Jeg har selv løst ved at tegne nogle trekanter og brugt Pythagoras' Læresætning. Jeg vedhæfter lige det jeg har lavet. Notationen er sikkert forkert men jeg håber det er forståeligt det jeg har lavet? Men skal man så bare angive resultaterne i kvadratrod, for det er jo uden hjælpemidler og man kan jo ikke lige regne det ud i hovedet?


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. oktober 2017 af StoreNord

Lad os starte med linjestykket AB:
                     Du kommer fra A til B ved at gå 2-4=-2 til venstre, og 9-1=8 opad.
                     Så er afstanden AB = √(2²+8²)=√68

Du kan jo godt selv.           :)

Du har vel også lært om vektorer.


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. oktober 2017 af SuneChr

# 2 sidste linje:
Også mit tankestrejf.
# 0 :
Ortogonalitet, retvinklethed kan, med vektorregning, bestemmes ved:

\overrightarrow{AB}\cdot \overrightarrow{AC}=0\, \, \, \Leftrightarrow \, \overrightarrow{AB}\perp \overrightarrow{AC}    ∨

\overrightarrow{BA}\cdot \overrightarrow{BC}=0\, \, \, \Leftrightarrow \, \overrightarrow{BA}\perp \overrightarrow{BC}   ∨

\overrightarrow{CA}\cdot \overrightarrow{CB}=0\, \, \, \Leftrightarrow \, \overrightarrow{CA}\perp \overrightarrow{CB}


Svar #4
18. oktober 2017 af 656

Tak begge to. Nej vi har ikke haft om vektorer endnu. Så den fremgangsmåde jeg hr brugt kan sagtens bruges og kan give fuld point hvis jeg kommer med flere forklaringer? Mon det er nok i b-spørgsmålet bare at forklare ud fra skitsen at der ikke er take om et retvinklet trekant?

Brugbart svar (0)

Svar #5
18. oktober 2017 af StoreNord

Nej. Du skal argumentere med Pythagoras.     c² ≠ a²+b²


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. oktober 2017 af StoreNord

Skærmbillede fra 2017-10-18 18-00-30.png


Svar #7
18. oktober 2017 af 656

Nu skal du lige huske på at  det er en opgave i delprøve 2 uden hjælpemidler. Men nu du siger det kan jeg godt se at man kan argumentere for at der ikke er tale om en retvinklet trekant:

c=\sqrt{a^2+b^2}=\sqrt{\sqrt{26}^2+\sqrt{58}^2}=\sqrt{84}

Som så ikke giver √68 og der er derfor ikke tale om en retvinklet trekant. Var det det du tænkte?


Brugbart svar (0)

Svar #8
18. oktober 2017 af StoreNord

Ja. Og så ville jeg også gerne reklamere for Geogebra, som der er alt for mange der ikke kender.
Selvom man evt. ikke må bruge den til eksamen, kan Geogebra være en god hjælp i det daglige arbejde og til at vise virkeligheden  for sig selv og hinanden.


Svar #9
18. oktober 2017 af 656

Tak for hjælpen. Ja vi bruger det selv i min klasse, det er ret smart og let at finde rundt i.


Skriv et svar til: Spørgsmål angående en opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.