Fysik
Opstilling af modeller ud fra en differentialligning
Hej hjælpere! Jeg har fået til opgave at lave et hjemmeeksperiment hvor et lagkagefad slippes fra en højde hvor en målesensor står i toppen og måler afstanden per tid. Vi skal så opstille 2 modeller ud fra en differentialligning baseret på newtons 2. lov som kan beskrive fænomenet, den ene hvor luftmodstanden er proportionel med hastigheden, og den anden hvor luftmodstanden er proportionel med hastigheden kvardreret.
Jeg har fundet en differentialligningsmodel for hastigheden differentieret,hvor luftmodstanden er proportionel med hastigheden, men hvordan finder jeg den proportionel med hastigheden kvardreret?
Svar #2
25. oktober 2017 af hesch (Slettet)
Jeg har ladet mig fortælle, at det er lidt svært med denne hastighedskvadrering, men laver du en numerisk model, hvor du regner fremad i tid i tidsintervaller på fx 0.1 ms, går det anderledes let, og fadet falder vel på gulvet på 2 sek., så der skal bare 20000 tidsstep til.
Husk blot at regne i et talformat med høj præcision.
Svar #3
25. oktober 2017 af peter lind
Du kan bruge separation af variable eller et CAS værktøj til at løse denne differentialligning
Svar #4
25. oktober 2017 af hesch (Slettet)
#2: Skiftet mellem de to modeller ( laminar og turbulent strømning ) sker jo ved passage af Reynold's number.
Med en numerisk model kan du jo lave en glidende overgang mellem de to modeller, hvilket der i praksis vil være tale om.
Svar #5
26. oktober 2017 af TeamFinal (Slettet)
Jeg har fået at vide at vi simpelt skal sætte v^2 i det samme udtryk, da det er en model- der står ordret sådan her: Opstil to forskellige differentialligningsmodeller for lagkagefadets fald der baseres på Newtons anden lov. Den ene model skal have en luftmodstand der er proportional med farten og den anden model skal anvende en luftmodstand der er proportional med kvadratet på farten. Startværdierne for modellerne når de simuleres er den målte position til det første tidspunkt (svarende til hvor fadet slippes) og hastigheden er nul.
Svar #6
26. oktober 2017 af peter lind
Du har fået stillet to opgaver
1) m*a = m*g - k*v
2) ma = mg- k*v2
Du skal løse dem hver for sig og se hvilken der passer bedst med forsøgsresultatet
Svar #7
26. oktober 2017 af Eksperimentalfysikeren
1) kan skrives m*v' - k*v = m*g, som er en lineær differentialligning med konstante koefficienter. Bemærk, at d(eax)/dx = a*eax. Udregn selv d(1-eax)/dx og sammenlign med differentialligningen.
2) kan tilsvarende skrives m*v' - k*v2 = mg. Så vidt jeg husker, kan man her benytte noget med arctan eller arccotan. Prøv at differentiere dem og se, om det giver noget, der kan bruges med passende konstanter.
Svar #8
27. oktober 2017 af TeamFinal (Slettet)
Svar #9
27. oktober 2017 af anonym000
Fik du afkodet det maple-dokument som var blevet lagt op ?
...............
Svar #10
27. oktober 2017 af TeamFinal (Slettet)
Skriv et svar til: Opstilling af modeller ud fra en differentialligning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.