Matematik

Beregn de tidspunkter, t, hvor banekurven skærer koordinatsystemets akser (vektorfunktion for cardiode)

28. oktober 2017 af dizzypie (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg skal beregne de tidspunkter,t, hvor banekurven skærer koordinatsystemets akser. jeg har en vektorfunktion der lyder: (se vedhæftet billede) 

Jeg ved at man skal stille henholdsvis x(t) og y(t) til at give 0, for at finde t-værdierne men jeg kan ikke få lignignen til at gå op desværre

tak på forhånd for hjælpen

Vedhæftet fil: Udklip.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #2
28. oktober 2017 af mathon

Brugbart svar (0)

Svar #3

\small \overrightarrow{OP}_t=\begin{pmatrix} 4\cos^2(t)+4\cos(t)-2\\ 4\sin(t)+4\sin(t)\cos(t) \end{pmatrix}

Svar #4
28. oktober 2017 af dizzypie (Slettet)

Jeg kan ikke helt få ligningen til at gå op stadig
Forstår ikke helt svar #2, burde jeg ikke få to tal som svar på ligningen?

Svar #5

til svar #3

Jeg kan ikke få resultatet til at blive det rigtige vha omskrivningen af ligningen, får disse resultater for skæringen på y-aksen (se billede)

Vedhæftet fil:Udklip 3.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #6

skæring med x-aksen:
til tiderne:
                      \small t=\left\{\begin{matrix} \pi +p\cdot 2\pi \\ p\cdot \pi \end{matrix}\right.             \small p\in \mathbb{Z}

skæring med y-aksen:
til tiderne:
                      \small t=\left\{\begin{matrix} 1{.}19606 +p\cdot 2\pi \\ 5{.}08712+p\cdot 2\pi \end{matrix}\right.             \small p\in \mathbb{Z}

Svar #7

Okay, jeg tror jeg er med nu
For at få et decideret tal, skal jeg bruge p, men ved ikke hvad p står for?

Brugbart svar (0)

Svar #8

\small p \text{ er et helt tal}

Svar #9

Men jeg skal indsætte t for at finde mine skæringspunker på x og y-aksen, men ved ikke hvordan jeg skal gøre det med den t-værdi som jeg får

Brugbart svar (0)

Svar #10

skæring med x-aksen:
til tiderne:
                      \small t=\left\{\begin{matrix} \pi +p\cdot 2\pi \\ p\cdot \pi \end{matrix}\right.=\begin{pmatrix} \left (1+2p \right )\pi \\ p\cdot \pi \end{pmatrix}
dvs:
                      \small t=p\cdot \pi \; \; \; \; \; \; p \in \mathbb{Z}

i punkterne:
                     …\small …\left (0;0 \right )\text{ }\small \small \left (0;-3\pi \right )\text{ }\left (0;-2\pi \right )\text{ }\left (0;-\pi \right )\text{ }\left (0;0 \right )\text{ }\left (0;\pi \right )\text{ }\left (0;2\pi \right )\text{ }\left (0;3\pi \right )\text{ }

Svar #11

jeg forstår ikke rigtig hvor du for den formel fra, med pi og p
ej heller hvordan du har regnet det ud dsv

Brugbart svar (0)

Svar #12

\small \text{sin(x) og cos(x) er periodiske funktioner.}

Brugbart svar (0)

Svar #13
29. oktober 2017 af StoreNord

#0     Jeg har ikke kunnet sætte mig ind i jer andres fremgangsmåde, men her er min:

Cardioiden skærer x-aksen i den maximale x-værdi. Jeg diferentierer derfor x-komposanten
     x(t) =  4cos(t)+2cos(2t)
     x'(t) =  -4sin(t) -4sin(2t) = 0     <=>    sin(t) = -sin(2t)            <=>

t=\left \{ \begin{matrix} 0 \\ 2\pi/3 \end{matrix}

x(t=0) = 4cos(0)+2cos(2·0) = 4·1+2·1 = 6
også  x(t = π/3) = 4cos(π/3)+2cos(2·π/3) = 4+2 = 6   
y(t=0) =  4sin(0)+2sin(2·0) = 0                        Vi har altså fundet en x-skæring.
y(t=π/3) =  4sin(2π/3)+2sin(4·π/3) = 
                                                        4\sqrt\frac{3}{4}+2\cdot (-\sqrt\frac{3}{4})=2\sqrt\frac{3}{4}=\sqrt 3
Her er ingen  x-skæring, så det må være ballerne.
x(π/3) = x(-π/3) = -3            

Cardioiden har altså disse extremer.    (6,0)  og  (-3,√3)  og  (-3,-√3)

y-skæring:
      x-komposanten = 0          =>    4cos(t)+cos(2t)    =>     t=1,2     =>
      y-komposanten  = 4sin(1,2) + 2sin(2.4) = 5,08
Beregn de tidspunkter t hvor banekurven.png

Skriv et svar til: Beregn de tidspunkter, t, hvor banekurven skærer koordinatsystemets akser (vektorfunktion for cardiode)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.